Dugo se čekalo stupanje na snagu Zakona o upravljanju i održavanju zgrada (NN br. 152/2024, dalje: ZUOZ), a sada, više od šest mjeseci nakon njegovog stupanja na snagu, svjedočit ćemo oživotvorenju tog zakona kroz implementaciju dva nova instituta – registra zajednica suvlasnika te registra upravitelja zgrada. Ovaj članak fokusira se na praktične aspekte provedbe registara, dok smo se u zasebnoj analizi bavili pitanjem međuvlasničkih ugovora i izazova koje novi Zakon u tom dijelu otvara – više pročitajte u stručnom članku o Zakonu s međuvlasničkim ugovorima.
Dana 12. lipnja 2025. godine na snagu stupaju Pravilnik o sadržaju i načinu vođenja Registra zajednica suvlasnika (NN br. 86/25, dalje: Pravilnik o Registru zajednica suvlasnika), Pravilnik o sadržaju i načinu vođenja Registra upravitelja zgrada (NN br. 86/25, dalje: Pravilnik o Registru upravitelja) te Pravilnik o kućnom redu u zgradama (NN br. 86/25, dalje: Pravilnik o kućnom redu). Iako se njima regulira tek dio obveza nadležnih tijela preuzetih ZUOZ-om, dobar su početak za uređenje dosadašnjeg stanja vezanog za upravljanje i održavanje zgrada. Uvest će se reda (ili bar to pokušati) u materiju koja je iz brojnih razloga godinama bila zapostavljena.
Registar zajednica suvlasnika
Od tri nova Pravilnika primat dajemo Pravilniku o Registru zajednica suvlasnika. Registar zajednica suvlasnika bit će značajan, detaljan te se ustanovljava s namjerom da zainteresiranim osobama pruža uvid u aktualne podatke, iz kojeg razloga će svi uključeni biti dužni surađivati i održavati međusobne komunikacijske kanale kako bi budući registar sadržavao ispravne podatke i na vrijeme ih ažurirao. Člankom 9. st. 1. ZUOZ-a i čl. 2. Pravilnika o Registru zajednica suvlasnika vođenje registra zajednica suvlasnika dano je u rad tijelu državne uprave nadležnom za geodetske i katastarske poslove, odnosno Državnoj geodetskoj upravi/Gradskom uredu za katastar i geodetske poslove Grada Zagreba. Podaci koje će Registar sadržavati pobliže su određeni čl. 4. Pravilnika o Registru zajednica suvlasnika. Odnose se na podatke o zajednicama suvlasnika, upraviteljima, zgradama, njihovim posebnim dijelovima i vlasništvu nad njima, obveznicima plaćanja pričuve i opomenama za nepridržavanje kućnog reda. Uz navedeno, u Registru stvarnih vlasnika pohranjivat će se međuvlasnički ugovori, shematski prikazi rasporeda posebnih dijelova zgrade po svakoj etaži te sve ostale naknadne odluke suvlasnika.
Zajednica suvlasnika kao pravni subjekt
Donošenje Pravilnika o Registru zajednica suvlasnika te formiranje tog registra ključno je s obzirom na to da, prema čl. 8. st. 1. ZUOZ-a, zajednica suvlasnika stječe pravnu osobnost tek danom upisa u Registar zajednica suvlasnika. Dakle, tek od toga dana zajednica suvlasnika sudjeluje u pravnom prometu pod službenim nazivom i osobnim identifikacijskim brojem koji dodjeljuje Porezna uprava. Ovakvo je rješenje od iznimne važnosti za hrvatski pravni sustav jer će znatno ubrzati i pojednostavniti sudske i upravne postupke u kojima sudjeluju suvlasnici zgrada.
Tako donošenje ZUOZ-a te povezanog Pravilnika o Registru zajednica suvlasnika, iako debelo u zakašnjenju, napokon otvara put sustavnijem uređenju područja stanovanja. Upravitelje se savjetuje da što prije krenu prikupljati dokumentaciju kako bi odmah nakon formiranja mogli podnijeti zahtjev za upis u Registar zajednica suvlasnika. Posebno se to odnosi na potrebu izrade shematskih prikaza u proizvoljnom mjerilu rasporeda posebnih dijelova zgrade iz čl. 7. st. 4. t. 11. Pravilnika o Registru zajednica suvlasnika, koje je potrebno izraditi za svaku etažu i priložiti uz zahtjev za upis.
Ažuriranje podataka
Važnu ulogu u urednom funkcioniranju registra zajednica suvlasnika imat će upravitelji koji moraju sukladno čl. 66. st. 5. ZUOZ-a u vezi s čl. 7. st. 2. Pravilnika o Registru zajednica suvlasnika u roku od 6 mjeseci od formiranja registra zajednica suvlasnika podnijeti nadležnom tijelu zahtjev za upis, a po čl. 11. st. 1. istog pravilnika prijaviti svaku promjenu podataka u roku od 15 dana od saznanja. Zahtjevi za upis i promjene podnosit će se elektronički putem Zajedničkog informacijskog sustava zemljišnih knjiga i katastra (dalje: ZIS) na posebnim obrascima koji su dio Pravilnika o Registru zajednica suvlasnika.
ZUOZ je za nepravodobno izvršavanje tih obveza propisao visoke prekršajne sankcije – novčane kazne za upravitelja – fizičku osobu u iznosu od 350,00 – 2.750,00 EUR, a za pravnu osobu u iznosu od 700,00-5.500,00 EUR uz mogućnost izricanja novčane kazne i za odgovornoj fizičkoj osobi u iznosu od 100,00–1.000,00 EUR. Međutim, tim kaznama će se upravitelje kažnjavati samo ako ne izvrše svoju obvezu nakon opomene i ostavljenog dodatnog roka za postupanje.
Smatramo kako će se promjene podataka u praksi pretežito odnositi na evidenciju promjene suvlasnika pa se upravitelja mora na neki način obavijestiti o promjenama vlasništva, smrti ili drugoj važnoj okolnosti. Pritom je zanimljivo za istaknuti kako ZOUZ propisuje obvezu, ali ne i sankciju za suvlasnika koji ne obavijesti upravitelja o promjenama vezanima za suvlasništvo, a koji propust može izravno utjecati na ažurnost podataka u registru zajednica suvlasnika. Pitanje je pak koliko bi pasivne suvlasnike uopće motivirala novčana kazna.
Izvori podataka o vlasništvu
Čl. 9. st. 5. ZUOZ-a jasno je propisano kako će se podaci o vlasništvu nekretnina preuzimati iz zemljišne knjige. Tako postoji realna opasnost da stvarno stanje ne odgovara zemljišnoknjižnom te da će iz tog razloga Registar zajednica suvlasnika sadržavati zastarjele podatke. Zakonodavac se ne odlučuje baviti tim pitanjem, već mu doskače i jasno razdvaja podatke o vlasništvu koji se preuzimaju iz zemljišne knjige te podatke o obveznicima plaćanja pričuve koji se prikupljaju iz evidencije upravitelja. Dakle, primaran podatak je onaj o obvezniku plaćanja pričuve, dok se rješavanje problema istaknutih dvojnih podataka (vlasnik/obveznik plaćanja pričuve) u potpunosti zanemaruje.

Pravilnik o Registru upravitelja
Osim registra zajednica suvlasnika, oformljen će biti i Registar upravitelja zgrada. Na snagu stoga stupa i Pravilnik o Registru upravitelja. Kako proizlazi iz čl. 11. ZUOZ-a te čl. 2 Pravilnika o Registru upravitelja, isti se vodi jedinstveno za sve upravitelje u Republici Hrvatskoj, a vodi ga Državna geodetska uprava u elektroničkom obliku. Sadržavat će podatke o upravitelju, adresi zgrade/funkcionalne cjeline kojom se upravlja, ugovore o upravljanju zgradom, odluke o imenovanju prinudnog upravitelja, rješenja o imenovanju prinudnog upravitelja i druge podatke sukladno čl. 4. Pravilnika o Registru upravitelja.
Potreba za donošenjem
Teško je ne primijetiti kako novi ZUOZ upraviteljima daje mnogo više ovlasti i obveza nego što su ih do sada imali. Mnogima nije jasno zašto se pristupilo stvaranju zasebnog registra za upravitelje istodobno s Registrom zajednica suvlasnika koji također sadrži dostatne podatke o upraviteljima. No Zakonodavac se upravo zbog istaknute uloge upravitelja zgrada u provedbi novog zakona i lakše preglednosti ipak odlučio izdvojiti Registar upravitelja zgrada kao zaseban. Prilog Pravilniku o Registru upravitelja sadrži i dva standardizirana obrasca na kojima se moraju slati zahtjevi za upis i zahtjevi za izmjenu podataka, što bi trebalo olakšati i ubrzati postupanje kako upravitelja tako i ovlaštenih referenata.
Uvid u podatke
Registar upravitelja zgrada će se prema čl. 3. Pravilnika o Registru upravitelja sastojati od registarskih uložaka i bit će mu moguće pristupiti također putem platforme ZIS-a. Izvadak iz Registra upravitelja predstavljat će javnu ispravu, a izdavat će se podnositelju zahtjeva na njegov pisani zahtjev, ovjeren i potpisan digitalnim potpisom službene osobe. Dakle, kako propisuje čl. 10. Pravilnika o Registru upravitelja javni će biti samo osnovni podaci (podaci o zgradi i upravitelju), dok će uvid u ugovore o upravljanju zgradom i rješenja o imenovanju prinudnog upravitelja imati samo osoba koja ima pravni interes i koja će smjeti uvid obaviti samo u nazočnosti ovlaštene službene osobe.
Prinudni upravitelji
Još jedna zanimljiva funkcija koja će zasigurno naći primjenu u praksi je ona prinudnog upravitelja. On se postavlja u slučaju predviđenom u čl. 50. st. 1. ZUOZ-a, za zgrade u kojima suvlasnici nisu izabrali upravitelja zgrade u predviđenom roku. U tim slučajevima prinudnog će upravitelja imenovati rješenjem gradonačelnik, odnosno načelnik mjesta na kojem se zgrada nalazi, nakon raspisivanja javnog poziva. Na taj način pokušat će se (barem privremeno do imenovanja novog upravitelja) urediti stanje u zgradama u kojima očito postoje problemi i nesuglasice među suvlasnicima. Ostaje nam za vidjeti hoće li postavljanje prinudnog upravitelje rezultirati pronalaskom novih rješenja i poboljšanjem kvalitete života u zgradama kojima će upravljati ili će njihov angažman biti minimalan i težiti samo zadovoljavanju osnovnih zakonskih uvjeta propisanih ZUOZ-om i Pravilnikom o Registru upravitelja.

Nakon uspostave registara – vrijeme je za konkretne korake
Tek sada, nakon što na snagu stupe Pravilnici o Registru zajednica suvlasnika i Registru upravitelja i oforme se dva nova registra – Registar zajednica suvlasnika i Registar upravitelja zgrada, nužno je aktivno i koordinirano djelovanje svih zainteresiranih sudionika, počevši od suvlasnika i njihovih predstavnika, upravitelja pa sve do referenata u tijelima koji će biti zaduženi za pravilnu i pravodobnu evidenciju podataka i dokumentacije koje ti registri sadrže. Nakon upisa zajednica zgrada u Registar zajednica suvlasnika one postaju pravni subjekti, što bi trebalo smanjiti administraciju i ubrzati buduće sudske i upravne postupke. Tek nakon što zajednica suvlasnika postane pravni subjekt (znači nakon provedbe upisa) funkcionalna cjelina zgrade može pokrenuti postupak odvajanja propisan čl. 213. ZUOZ-a te zatražiti upis odvajanja podnošenjem obrasca nadležnom katastarskom uredu. Međutim, sve funkcionalne jedinice čiji suvlasnici razmišljaju o bilo kakvom odvajanju savjetuje se prije poduzimanja bilo kakvih akcija analizirati stanje funkcionalne cjeline i regulirati sve međusobne odnose (primarno financijske) s ostatkom zgrade.
SPECIJALISTIČKI SEMINAR: Novi Zakon o fiskalizaciji i arhiviranje eRačuna
NovostiU četvrtak, 12. lipnja 2025., u Hotelu Antunović u Zagrebu održan je specijalistički seminar na temu novog Zakona o fiskalizaciji i pravilnog arhiviranja eRačuna. Seminar je okupio velik broj korisnika zainteresiranih za razumijevanje svih novosti koje donose aktualne zakonske izmjene, a posebno su važni u kontekstu sve intenzivnije digitalizacije poslovanja.
Zašto je važno pravilno arhivirati financijsku dokumentaciju?
Upravljanje i čuvanje financijskih dokumenata oduvijek je bilo temelj kvalitetnog poslovanja, ali i zakonska obveza. Osim što ih uređuju specifični računovodstveni i porezni propisi, arhiviranje financijske dokumentacije podliježe i općim propisima. Posebno je važno istaknuti Zakon o arhivskom gradivu i arhivima, koji se primjenjuje uz pripadajuće pravilnike, kao i Uredbu o uredskom poslovanju za javnopravna tijela. Navedeni propisi su međusobno usklađeni i povezuju upravljanje dokumentacijom s cjelovitim sustavom vođenja, zaštite i dugoročnog čuvanja gradiva.
Korisnici koji koriste cjelovite informacijske sustave poput SPI-ja mogu istovremeno zadovoljiti sve zakonske obveze vezane uz vođenje poslovne dokumentacije i arhiviranje – jednostavno, učinkovito i transparentno.
Što donosi Fiskalizacija 2.0?
Na seminaru su sudionici imali priliku čuti sve ključne informacije o novoj fazi fiskalizacije – tzv. Fiskalizaciji 2.0. Objašnjena je razlika između postojećeg i novog sustava, tko su novi obveznici, koji su rokovi uvođenja te na koji način će se provoditi fiskalizacija putem pristupnih točaka i informacijskih posrednika. Predstavljen je i novi način zaprimanja i slanja eRačuna, uključujući sve statuse računa kroz proces – od slanja, zaprimanja, ispravaka, storna, do mogućnosti odbijanja računa.
Poseban naglasak stavljen je na obvezu izvještavanja Porezne uprave, ali i na povezivanje roba i usluga s klasifikacijom proizvoda po djelatnostima, kao i na moguće izuzetke od fiskalizacije i obveze slanja eRačuna.
Sve ove teme stručno su obradili predavači Petra Ovčarić, voditeljica Odjela analitičkih projekata, i Vedran Padovan, voditelj Odjela uredskog poslovanja, koji su kroz konkretne primjere i odgovore na pitanja sudionika dodatno pojasnili kompleksne aspekte novog zakonskog okvira.
Arhiviranje eRačuna u skladu sa zakonskim okvirima
Drugi važan dio seminara bio je posvećen pravilima arhiviranja eRačuna, u skladu sa Zakonom o elektroničkom računu, ali i drugim propisima koji reguliraju čuvanje dokumentacije. Predavači su istaknuli kako je važno ne samo ispuniti formalne uvjete, već i osigurati cjelovit sustav koji omogućuje dugoročno, sigurno i zakonito čuvanje svih financijskih dokumenata.
SPI sustav pruža korisnicima upravo takvu podršku – od zaprimanja i obrade eRačuna do njihove pohrane i dostupnosti u skladu sa svim važećim propisima.
Važnost promjena u fiskalizaciji i arhiviranju računa
Specijalistički seminar pokazao je koliko su promjene u fiskalizaciji i arhiviranju računa važne za sve obveznike – i koliko je važno na vrijeme razumjeti i implementirati nove zahtjeve. Zahvaljujemo svim sudionicima na sjajnoj energiji i angažmanu, a dio atmosfere s događanja zabilježili smo u fotogaleriji. Do idućeg susreta, istražite nove edukacije koje smo za vas pripremili.
SPECIJALISTIČKI SEMINAR: Što nam donosi novi Zakon o fiskalizaciji i arhiviranje eRačuna
GalerijaPANORAMA 2025.: Najavljene prve teme i radionice
NovostiOve godine slavimo 25 godina Panorame, konferencije koja je postala ključna točka susreta javne uprave, proračunskih korisnika i stručnjaka iz područja informacijskih tehnologija, financija, prava i upravljanja. Povodom ovog značajnog jubileja, odlučili smo programski koncept prilagoditi i vratiti se korijenima – s jasnim fokusom na ono što je od samog početka činilo Panoramu posebnom: praktična znanja, konkretna rješenja i direktna primjena kroz rad na stvarnim primjerima.
Zato Panorama 2025. donosi nikada veći broj stručnih radionica. Pripreme su u tijeku, a ovogodišnji edukativni sadržaj bit će sadržajno najbogatiji dosad, osmišljen kako bi sudionicima pružio podršku u svakodnevnom radu, pomogao u razumijevanju aktualnih promjena te olakšao njihovu provedbu.
Najavljen prvi dio tema radionica
U središtu najavljenih radionica nalaze se teme koje odražavaju izazove s kojima se danas suočavaju jedinice lokalne i regionalne samouprave. Među njima je posebno važna radionica posvećena upravljanju proračunom i riznicom, koja će kroz rad u SPI aplikacijama pokazati kako osigurati transparentnost i precizno financijsko planiranje.
Pitanja fiskalne odgovornosti i usklađenosti bit će dodatno razrađena u kontekstu Fiskalizacije 2.0, gdje će se obraditi najavljene izmjene i koraci koje treba poduzeti kako bi se sustavi na vrijeme prilagodili novim pravilima. Radionica će obuhvatiti cijeli proces – od zakonskih zahtjeva i potencijalnih novosti koje donosi Porezna uprava, do provedbenih rješenja unutar SPI sustava, uključujući slanje e-računa (B2B) i digitalno arhiviranje putem e-Arhive.
Posebna pažnja posvetit će se i sve većem broju novosti u području komunalnog gospodarstva. Nove obveze koje donosi Zakon o grobljima, rad komunalnih redara, povezivanje sa sustavima Hrvatske pošte, vođenje grobnih očevidnika i registara umrlih osoba te niz drugih aktualnosti, stavlja dodatni teret, ali i odgovornost na jedinice lokalne samouprave.
Poseban dio programa bavi se uredskim poslovanjem, koje uz podršku naprednih alata sve više uključuje automatizaciju, standardizaciju i digitalno arhiviranje dokumenata.
Budući da su promjene u zakonodavnom okviru i dalje učestale, jedna radionica bit će posvećena i novostima u radnopravnim odnosima, s naglaskom na izazove koje te promjene donose u kontekstu rada službenika i namještenika.
Konačno, konferencija se i ove godine osvrće na digitalizaciju javne uprave, ali sada kroz vrlo konkretan pogled na državnu informacijsku infrastrukturu i kibernetičku sigurnost. Stručnjaci će podijeliti i iskustva s povlačenjem bespovratnih sredstava za digitalizaciju.
Jubilarno izdanje s bogatijim i interaktivnijim programom
Libusoft Cicom kao organizator Panorame već 25 godina gradi ovu konferenciju u suradnji s korisnicima, stručnjacima i partnerima – i zato smo posebno ponosni što upravo u ovoj jubilarnoj godini možemo ponuditi bogatiji, praktičniji i interaktivniji sadržaj nego ikad dosad. Detaljan raspored radionica i informacije o prijavama objavit ćemo uskoro na stranicama konferencije.
ISKUSTVO LIPOVLJANA S MASOVNIM POTPISOM: Posao koji bi trajao danima sada završavamo u pola sata
NovostiOpćina Lipovljani ove je godine implementirala modul masovnog potpisivanja u sklopu aplikacije Uredsko poslovanje, čime je znatno ubrzala procese rada i podigla razinu administrativne učinkovitosti. Riječ je o digitalnom rješenju koje omogućuje elektroničko potpisivanje većeg broja dokumenata odjednom – funkcionalnost koja se posebno pokazala korisnom u situacijama kada je potrebno obraditi i potpisati stotine akata u kratkom vremenu.
„Jako smo zadovoljni s navedenom uslugom“, poručuje Danijela Matejaš, pročelnica Općine Lipovljani, ističući kako im je upravo ova funkcionalnost donijela značajne vremenske uštede, osobito u administrativno zahtjevnijim postupcima.
Brza implementacija i kvalitetna podrška
Modul je implementiran brzo i bez zastoja, a korisnici ističu odličnu podršku tima Libusofta, koji ih je vodio kroz cijeli proces – od pripreme potrebne dokumentacije za Finu, do objašnjenja načina funkcioniranja samog potpisivanja unutar aplikacije. „Podrška Libusofta bila je odlična, sve je bilo jasno i pravovremeno komunicirano“, poručuju iz Općine.
1230 dokumenata potpisano u samo pola sata
Prvi veliki ispit novi je sustav prošao tijekom izdavanja rješenja za obračun komunalne naknade kada je u samo pola sata potpisano čak 1230 dokumenata – posao koji bi ranije trajao i nekoliko dana. „Značajan pomak vidimo u uštedi vremena, što nam omogućava da se fokusiramo na druge predmete i aktivnosti. Učinkovitost rada nam je zbog toga znatno porasla, što je za našu malu jedinicu lokalne samouprave posebno važno“, ističe pročelnica Matejaš.
Prednosti koje se odmah primijete
Kao najveću prednost novog modula navode upravo vrijeme koje se štedi u svakodnevnom radu, što se direktno odražava na bržu i kvalitetniju uslugu prema građanima. „Posao koji bi inače trajao nekoliko dana, sada završavamo u samo nekoliko sati.“ Masovno potpisivanje pokazalo se kao konkretan iskorak prema digitalno učinkovitijem javnom sektoru, osobito za manje jedinice lokalne samouprave koje teže boljoj organizaciji vremena i resursa. Ako i vaša jedinica želi ubrzati administrativne procese i pojednostaviti potpisivanje većeg broja dokumenata, obratite nam se na marketing@spi.hr. i saznajte više o ovoj usluzi.
SV. IVAN ZELINA – INFO: Nova mobilna aplikacija za transparentniju komunikaciju s građanima
NovostiGrad Sveti Ivan Zelina još je jedan u nizu gradova koji su odlučili unaprijediti komunikaciju s građanima putem mobilne tehnologije.
Aplikacija „Sveti Ivan Zelina – INFO“ omogućuje građanima da na jednom mjestu pristupe svim ključnim informacijama važnima za svakodnevni život – uključujući lokalne vijesti, servisne obavijesti, kalendar događanja, vozni red javnog prijevoza, raspored odvoza otpada te obavijesti u stvarnom vremenu.
Uz osnovne funkcionalnosti, aplikacija uključuje i integraciju s Platformom Otvoreno, koja građanima dodatno olakšava pristup digitalnim uslugama gradske uprave – bilo kada i s bilo kojeg mjesta.
Korisnicima su tako dostupni i sljedeći servisi:
Još jedan korak naprijed
Gradonačelnik Hrvoje Košćec istaknuo je kako je aplikacija još jedan korak u jačanju transparentnosti:
„Od prvog dana radimo pošteno i transparentno, a uvođenje nove mobilne aplikacije još je jedan korak naprijed. Aplikacija donosi više informacija na dlanu te uz mogućnost primanja obavijesti donosi potpuno novu razinu informiranosti.“
Aplikacija će se kontinuirano nadograđivati kako bi i dalje pratila potrebe suvremenog digitalnog društva, a dostupna je za preuzimanje putem Google Play Storea i App Storea.
STRUČNI ČLANAK: Pravilnici stupaju na snagu – što dalje?
NovostiDugo se čekalo stupanje na snagu Zakona o upravljanju i održavanju zgrada (NN br. 152/2024, dalje: ZUOZ), a sada, više od šest mjeseci nakon njegovog stupanja na snagu, svjedočit ćemo oživotvorenju tog zakona kroz implementaciju dva nova instituta – registra zajednica suvlasnika te registra upravitelja zgrada. Ovaj članak fokusira se na praktične aspekte provedbe registara, dok smo se u zasebnoj analizi bavili pitanjem međuvlasničkih ugovora i izazova koje novi Zakon u tom dijelu otvara – više pročitajte u stručnom članku o Zakonu s međuvlasničkim ugovorima.
Dana 12. lipnja 2025. godine na snagu stupaju Pravilnik o sadržaju i načinu vođenja Registra zajednica suvlasnika (NN br. 86/25, dalje: Pravilnik o Registru zajednica suvlasnika), Pravilnik o sadržaju i načinu vođenja Registra upravitelja zgrada (NN br. 86/25, dalje: Pravilnik o Registru upravitelja) te Pravilnik o kućnom redu u zgradama (NN br. 86/25, dalje: Pravilnik o kućnom redu). Iako se njima regulira tek dio obveza nadležnih tijela preuzetih ZUOZ-om, dobar su početak za uređenje dosadašnjeg stanja vezanog za upravljanje i održavanje zgrada. Uvest će se reda (ili bar to pokušati) u materiju koja je iz brojnih razloga godinama bila zapostavljena.
Registar zajednica suvlasnika
Od tri nova Pravilnika primat dajemo Pravilniku o Registru zajednica suvlasnika. Registar zajednica suvlasnika bit će značajan, detaljan te se ustanovljava s namjerom da zainteresiranim osobama pruža uvid u aktualne podatke, iz kojeg razloga će svi uključeni biti dužni surađivati i održavati međusobne komunikacijske kanale kako bi budući registar sadržavao ispravne podatke i na vrijeme ih ažurirao. Člankom 9. st. 1. ZUOZ-a i čl. 2. Pravilnika o Registru zajednica suvlasnika vođenje registra zajednica suvlasnika dano je u rad tijelu državne uprave nadležnom za geodetske i katastarske poslove, odnosno Državnoj geodetskoj upravi/Gradskom uredu za katastar i geodetske poslove Grada Zagreba. Podaci koje će Registar sadržavati pobliže su određeni čl. 4. Pravilnika o Registru zajednica suvlasnika. Odnose se na podatke o zajednicama suvlasnika, upraviteljima, zgradama, njihovim posebnim dijelovima i vlasništvu nad njima, obveznicima plaćanja pričuve i opomenama za nepridržavanje kućnog reda. Uz navedeno, u Registru stvarnih vlasnika pohranjivat će se međuvlasnički ugovori, shematski prikazi rasporeda posebnih dijelova zgrade po svakoj etaži te sve ostale naknadne odluke suvlasnika.
Zajednica suvlasnika kao pravni subjekt
Donošenje Pravilnika o Registru zajednica suvlasnika te formiranje tog registra ključno je s obzirom na to da, prema čl. 8. st. 1. ZUOZ-a, zajednica suvlasnika stječe pravnu osobnost tek danom upisa u Registar zajednica suvlasnika. Dakle, tek od toga dana zajednica suvlasnika sudjeluje u pravnom prometu pod službenim nazivom i osobnim identifikacijskim brojem koji dodjeljuje Porezna uprava. Ovakvo je rješenje od iznimne važnosti za hrvatski pravni sustav jer će znatno ubrzati i pojednostavniti sudske i upravne postupke u kojima sudjeluju suvlasnici zgrada.
Tako donošenje ZUOZ-a te povezanog Pravilnika o Registru zajednica suvlasnika, iako debelo u zakašnjenju, napokon otvara put sustavnijem uređenju područja stanovanja. Upravitelje se savjetuje da što prije krenu prikupljati dokumentaciju kako bi odmah nakon formiranja mogli podnijeti zahtjev za upis u Registar zajednica suvlasnika. Posebno se to odnosi na potrebu izrade shematskih prikaza u proizvoljnom mjerilu rasporeda posebnih dijelova zgrade iz čl. 7. st. 4. t. 11. Pravilnika o Registru zajednica suvlasnika, koje je potrebno izraditi za svaku etažu i priložiti uz zahtjev za upis.
Ažuriranje podataka
Važnu ulogu u urednom funkcioniranju registra zajednica suvlasnika imat će upravitelji koji moraju sukladno čl. 66. st. 5. ZUOZ-a u vezi s čl. 7. st. 2. Pravilnika o Registru zajednica suvlasnika u roku od 6 mjeseci od formiranja registra zajednica suvlasnika podnijeti nadležnom tijelu zahtjev za upis, a po čl. 11. st. 1. istog pravilnika prijaviti svaku promjenu podataka u roku od 15 dana od saznanja. Zahtjevi za upis i promjene podnosit će se elektronički putem Zajedničkog informacijskog sustava zemljišnih knjiga i katastra (dalje: ZIS) na posebnim obrascima koji su dio Pravilnika o Registru zajednica suvlasnika.
ZUOZ je za nepravodobno izvršavanje tih obveza propisao visoke prekršajne sankcije – novčane kazne za upravitelja – fizičku osobu u iznosu od 350,00 – 2.750,00 EUR, a za pravnu osobu u iznosu od 700,00-5.500,00 EUR uz mogućnost izricanja novčane kazne i za odgovornoj fizičkoj osobi u iznosu od 100,00–1.000,00 EUR. Međutim, tim kaznama će se upravitelje kažnjavati samo ako ne izvrše svoju obvezu nakon opomene i ostavljenog dodatnog roka za postupanje.
Smatramo kako će se promjene podataka u praksi pretežito odnositi na evidenciju promjene suvlasnika pa se upravitelja mora na neki način obavijestiti o promjenama vlasništva, smrti ili drugoj važnoj okolnosti. Pritom je zanimljivo za istaknuti kako ZOUZ propisuje obvezu, ali ne i sankciju za suvlasnika koji ne obavijesti upravitelja o promjenama vezanima za suvlasništvo, a koji propust može izravno utjecati na ažurnost podataka u registru zajednica suvlasnika. Pitanje je pak koliko bi pasivne suvlasnike uopće motivirala novčana kazna.
Izvori podataka o vlasništvu
Čl. 9. st. 5. ZUOZ-a jasno je propisano kako će se podaci o vlasništvu nekretnina preuzimati iz zemljišne knjige. Tako postoji realna opasnost da stvarno stanje ne odgovara zemljišnoknjižnom te da će iz tog razloga Registar zajednica suvlasnika sadržavati zastarjele podatke. Zakonodavac se ne odlučuje baviti tim pitanjem, već mu doskače i jasno razdvaja podatke o vlasništvu koji se preuzimaju iz zemljišne knjige te podatke o obveznicima plaćanja pričuve koji se prikupljaju iz evidencije upravitelja. Dakle, primaran podatak je onaj o obvezniku plaćanja pričuve, dok se rješavanje problema istaknutih dvojnih podataka (vlasnik/obveznik plaćanja pričuve) u potpunosti zanemaruje.
Pravilnik o Registru upravitelja
Osim registra zajednica suvlasnika, oformljen će biti i Registar upravitelja zgrada. Na snagu stoga stupa i Pravilnik o Registru upravitelja. Kako proizlazi iz čl. 11. ZUOZ-a te čl. 2 Pravilnika o Registru upravitelja, isti se vodi jedinstveno za sve upravitelje u Republici Hrvatskoj, a vodi ga Državna geodetska uprava u elektroničkom obliku. Sadržavat će podatke o upravitelju, adresi zgrade/funkcionalne cjeline kojom se upravlja, ugovore o upravljanju zgradom, odluke o imenovanju prinudnog upravitelja, rješenja o imenovanju prinudnog upravitelja i druge podatke sukladno čl. 4. Pravilnika o Registru upravitelja.
Potreba za donošenjem
Teško je ne primijetiti kako novi ZUOZ upraviteljima daje mnogo više ovlasti i obveza nego što su ih do sada imali. Mnogima nije jasno zašto se pristupilo stvaranju zasebnog registra za upravitelje istodobno s Registrom zajednica suvlasnika koji također sadrži dostatne podatke o upraviteljima. No Zakonodavac se upravo zbog istaknute uloge upravitelja zgrada u provedbi novog zakona i lakše preglednosti ipak odlučio izdvojiti Registar upravitelja zgrada kao zaseban. Prilog Pravilniku o Registru upravitelja sadrži i dva standardizirana obrasca na kojima se moraju slati zahtjevi za upis i zahtjevi za izmjenu podataka, što bi trebalo olakšati i ubrzati postupanje kako upravitelja tako i ovlaštenih referenata.
Uvid u podatke
Registar upravitelja zgrada će se prema čl. 3. Pravilnika o Registru upravitelja sastojati od registarskih uložaka i bit će mu moguće pristupiti također putem platforme ZIS-a. Izvadak iz Registra upravitelja predstavljat će javnu ispravu, a izdavat će se podnositelju zahtjeva na njegov pisani zahtjev, ovjeren i potpisan digitalnim potpisom službene osobe. Dakle, kako propisuje čl. 10. Pravilnika o Registru upravitelja javni će biti samo osnovni podaci (podaci o zgradi i upravitelju), dok će uvid u ugovore o upravljanju zgradom i rješenja o imenovanju prinudnog upravitelja imati samo osoba koja ima pravni interes i koja će smjeti uvid obaviti samo u nazočnosti ovlaštene službene osobe.
Prinudni upravitelji
Još jedna zanimljiva funkcija koja će zasigurno naći primjenu u praksi je ona prinudnog upravitelja. On se postavlja u slučaju predviđenom u čl. 50. st. 1. ZUOZ-a, za zgrade u kojima suvlasnici nisu izabrali upravitelja zgrade u predviđenom roku. U tim slučajevima prinudnog će upravitelja imenovati rješenjem gradonačelnik, odnosno načelnik mjesta na kojem se zgrada nalazi, nakon raspisivanja javnog poziva. Na taj način pokušat će se (barem privremeno do imenovanja novog upravitelja) urediti stanje u zgradama u kojima očito postoje problemi i nesuglasice među suvlasnicima. Ostaje nam za vidjeti hoće li postavljanje prinudnog upravitelje rezultirati pronalaskom novih rješenja i poboljšanjem kvalitete života u zgradama kojima će upravljati ili će njihov angažman biti minimalan i težiti samo zadovoljavanju osnovnih zakonskih uvjeta propisanih ZUOZ-om i Pravilnikom o Registru upravitelja.
Nakon uspostave registara – vrijeme je za konkretne korake
Tek sada, nakon što na snagu stupe Pravilnici o Registru zajednica suvlasnika i Registru upravitelja i oforme se dva nova registra – Registar zajednica suvlasnika i Registar upravitelja zgrada, nužno je aktivno i koordinirano djelovanje svih zainteresiranih sudionika, počevši od suvlasnika i njihovih predstavnika, upravitelja pa sve do referenata u tijelima koji će biti zaduženi za pravilnu i pravodobnu evidenciju podataka i dokumentacije koje ti registri sadrže. Nakon upisa zajednica zgrada u Registar zajednica suvlasnika one postaju pravni subjekti, što bi trebalo smanjiti administraciju i ubrzati buduće sudske i upravne postupke. Tek nakon što zajednica suvlasnika postane pravni subjekt (znači nakon provedbe upisa) funkcionalna cjelina zgrade može pokrenuti postupak odvajanja propisan čl. 213. ZUOZ-a te zatražiti upis odvajanja podnošenjem obrasca nadležnom katastarskom uredu. Međutim, sve funkcionalne jedinice čiji suvlasnici razmišljaju o bilo kakvom odvajanju savjetuje se prije poduzimanja bilo kakvih akcija analizirati stanje funkcionalne cjeline i regulirati sve međusobne odnose (primarno financijske) s ostatkom zgrade.
PLATFORMA OTVORENO: Novo ruho za jednostavnije korištenje
Aktualno za korisnikePlatforma Otvoreno trenutačno je u procesu redizajna s ciljem unaprjeđenja korisničkog iskustva te lakše i preglednije navigacije kroz sadržaj. Promjene se uvode postupno, a proces se provodi u dvije faze.
Što se mijenja u prvoj fazi?
Tijekom prve faze redizajna do kraja lipnja fokus je na naslovnici platforme, koja donosi:
Važno je istaknuti da neće biti nikakvih promjena u korisničkim podacima – svi računi, postavke i podaci ostaju sačuvani, a korisnici ne moraju poduzimati nikakve dodatne korake.
Zašto se redizajn provodi?
Glavni cilj je unaprijediti korisničko iskustvo (UX) i omogućiti lakšu navigaciju kroz sve funkcionalnosti – kako za građane, tako i za službenike koji svakodnevno koriste platformu.
Što slijedi u drugoj fazi?
Druga faza, koja počinje nakon ljeta, donosi redizajn pojedinih modula unutar platforme, što će dodatno povećati funkcionalnost i preglednost.
Za više detalja o novim funkcionalnostima javite nam se na marketing@spi.hr ili nastavite pratiti objave na našoj web stranici.
SPECIJALISTIČKI SEMINAR: Aktualni izazovi u procjeni vrijednosti nekretnina
NovostiU petak, 6. lipnja 2025., održali smo još jedan u nizu specijalističkih seminara na temu procjena vrijednosti nekretnina, što je jedna od ključnih tema u upravljanju imovinom jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave. Seminar se održao u prostorima hotela Antunović u Zagrebu, a okupio je brojne stručnjake iz područja imovinsko-pravnih poslova, prostornog planiranja, financija i upravljanja javnom imovinom.
Ovo stručno događanje bilo je namijenjeno članovima procjeniteljskih povjerenstava, ovlaštenim procjeniteljima, sudskim vještacima te svima zainteresiranima za aktualne izazove iz područja procjene vrijednosti nekretnina. Posebnu vrijednost programu dali su istaknuti predavači – mr. sc. Željko Uhlir, državni tajnik u Ministarstvu prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine, i Branimir Majčica, mag. zemljišnog menadžmenta, pomoćnik pročelnice za procjenu vrijednosti nekretnina i evidenciju gradske imovine u Gradskom uredu za upravljanje imovinom i stanovanje Grada Zagreba.
Aktualne teme i praktični uvidi
Sudionici su kroz predavanja i prezentacije primjera iz prakse imali priliku dublje se upoznati s ključnim aspektima procjene vrijednosti nekretnina, uključujući tržišnu i knjigovodstvenu vrijednost, načinima evidentiranja promjena vrijednosti te zakonskim okvirima koji reguliraju to područje. Predavači su predstavili i niz aktualnih tema, uključujući utjecaj energetske obnove i ugradnje dizala na vrijednost stana, izazove i mogućnosti vezane uz priuštivo stanovanje, zakonodavni okvir za razvoj gradova, kao i primjenu ESG kriterija u procjeni vrijednosti.
Posebno zanimanje izazvale su teme poput primjene prihodovne metode u procjeni vrijednosti nekretnina, osobito kada je riječ o podizgrađenim katastarskim česticama, gdje je nužno uzeti u obzir specifičnosti korištenja, postojeće objekte i potencijalne prihode. Ovakav pristup zahtijeva i visoku razinu stručnosti te poznavanje šireg regulatornog okvira. Osim toga, prikazana je i aktualna praksa procjeniteljskih povjerenstava, uz konkretne primjere izazova s kojima se članovi svakodnevno susreću – od tumačenja zakonskih propisa do primjene metodologije u kompleksnim slučajevima.
Kao važnu novost, istaknuta je i najava novog Zakona o priuštivom stanovanju, koji bi trebao donijeti značajne promjene u reguliranju tržišta nekretnina, posebno u dijelu dostupnosti stanovanja za ranjive skupine građana. Predviđa se da će ovaj zakon otvoriti niz pitanja o modelima financiranja, kriterijima dodjele i dugoročnom održavanju priuštivih stambenih jedinica, zbog čega se očekuju brojne stručne i javne rasprave nakon njegovog objavljivanja.
Zahvaljujemo svim sudionicima na dolasku i aktivnom sudjelovanju, a u fotogaleriji donosimo djelić atmosfere sa seminara. Veselimo se ponovnom druženju, a do tada, istražite nove edukacije na našoj web stranici.
SPECIJALISTIČKI SEMINAR: Aktualni izazovi u procjeni vrijednosti nekretnina
GalerijaPUNI SUSTAV RIZNICE: Što vas očekuje u prijelaznom razdoblju i kako se pripremiti za novi način poslovanja
Riznica znanjaUvođenje lokalne riznice predstavlja jednu od najznačajnijih novina koje donosi novi Zakon o proračunu, a koja će temeljito promijeniti način upravljanja javnim financijama na razini lokalne i područne (regionalne) samouprave. Prema zakonskim odredbama, od 1. siječnja 2026. svi lokalni proračunski korisnici poslovat će isključivo putem lokalne riznice, dok će pojedinačni računi korisnika biti ukinuti. Godina 2025. određena je kao prijelazno razdoblje – ključno za pripremu, testiranje i prilagodbu novom sustavu.
Što lokalna riznica konkretno znači u praksi? Umjesto da svaki proračunski korisnik vodi svoj zasebni račun i samostalno upravlja plaćanjima, svi financijski tokovi objedinit će se kroz jedan račun lokalne riznice, koji vodi jedinica lokalne ili regionalne samouprave. Na taj način uvodi se centralizirani sustav izvršavanja proračuna, što omogućava veću kontrolu, bolju likvidnost i učinkovitije upravljanje javnim sredstvima.
Proračunske promjene koje mijenjaju praksu
Promjena je znatna, ali ne znači gubitak samostalnosti korisnika – dapače, korisnici i dalje planiraju sredstva, izvršavaju svoje programe i obveze, ali u novom, koordiniranom sustavu koji donosi veću financijsku disciplinu i transparentnost.
Prijelazno razdoblje 2025. godine ključna je prilika za jedinice da uspostave tehničke i organizacijske temelje za uspješnu implementaciju lokalne riznice. To uključuje:
U praksi, brojne jedinice lokalne i područne samouprave već su započele s pripremama za uspostavu lokalne riznice. Iako se modeli i dinamika razlikuju, zajednički cilj svima je pravovremeno uspostaviti tehničke, organizacijske i proceduralne uvjete koji će omogućiti nesmetani prelazak na riznični sustav od 1. siječnja 2026. godine. U prijelaznom razdoblju, pojedine jedinice organiziraju probni rad u kojem se plaćanja i evidencije vode paralelno – kako prema postojećem modelu, tako i simulacijski kroz riznični sustav – kako bi se uočile sve potencijalne prepreke na vrijeme. Istovremeno se radi na usklađivanju softverskih rješenja, definiranju internih protokola i edukaciji zaposlenika, uz intenzivnu komunikaciju s korisnicima i pružateljima računovodstvene podrške.
Sve transakcije preko jednog računa
Još jedan važan aspekt prijelaza na lokalnu riznicu odnosi se na upravljanje gotovinskim i bezgotovinskim transakcijama. U novom modelu sve isplate idu kroz jedinstveni riznični račun, a korisnici više neće imati pristup vlastitim žiro računima. Upravo zato je važno uspostaviti jasne protokole – kako će korisnici podnositi naloge, kako će se obavljati kontrola i odobravanje plaćanja, i tko će unutar sustava imati ovlasti i odgovornost.
Ministarstvo financija već je najavilo tehničku podršku i dodatne upute koje će pratiti proces uspostave lokalnih riznica, no iskustva s terena jasno pokazuju da je pravovremena priprema na lokalnoj razini ključna. Kvalitetna komunikacija između riznice i korisnika, izgradnja povjerenja i educiranost svih uključenih aktera temelj su uspjeha ove reforme.
U konačnici, lokalna riznica nije samo tehnički zahtjev koji treba ispuniti, već prilika da se javne financije učine transparentnijima, sigurnijima i učinkovitijima. Upravo zato je 2025. godina toliko važna – ona je test sposobnosti, ali i šansa da se ovaj prijelaz provede promišljeno, uz puno razumijevanje njegove svrhe. Kroz pažljivu pripremu, lokalne vlasti mogu ovu reformu pretvoriti u konkretan pomak prema modernijem, odgovornijem i financijski stabilnijem javnom sektoru.
Pripremio: Domagoj Stepanić, konzultant za računovodstvene projekte
JELENA ŠEVA, AMBASADORICA RAZVOJA I NAPREDOVANJA: ‘Razvoj ne staje na onome što naučim, važno mi je to znanje prenijeti dalje’
Karijere blog„Još nisam čuo od Jelene da je nešto nemoguće! Ako nešto ne zna tome pristupa kao osobnom neprijatelju 😊 Njezin fokus, želja za znanjem, smirenost i upornost su nenadmašni!” Riječi su to kojima LC-ovi opisuju kolegicu Jelenu Ševu, voditeljicu tima razvoja u Odjelu za uredsko poslovanje i platformu Otvoreno.
No, te su riječi zasigurno i temelj na kojima su gradili svoju odluku da upravo Jelenu izaberu za LC Talent godine, odnosno našu ambasadoricu vrijednosti “razvoj i napredovanje”.
Što za Jelenu znači razvoj, što je motivira da se osobno razvija a potom da i svoje znanje prenosi na druge te kako se nosi s izazovima s kojima se susreće doznajte u razgovoru u nastavku…
Kako izgleda tvoj tipični radni dan u LC-u?
Moj tipični radni dan u LC-u je mješavina sastanaka, koordinacije i barem malo programiranja. Dan obično započinje s kratkim timskim sastankom, nakon čega slijedi dosta komunikacije – bilo s članovima tima, voditeljem odjela ili drugim odjelima. Velik dio dana posvećen je planiranju i traženju prilika za poboljšanja – kako u kodu, tako i u procesima. Iako voditeljska uloga traži dosta vremena, trudim se svaki dan odvojiti barem malo za programiranje.
Na što si najponosnija u svom dosadašnjem radu?
Najponosnija sam na svoj osobni razvoj otkad sam preuzela ulogu voditelja tima. U proteklih godinu dana naučila sam balansirati između vođenja ljudi, organizacije posla i aktivnog sudjelovanja u razvoju. Nije uvijek lako, ali uspjela sam ostati prisutna u programiranju i nastaviti gurati projekte koji su nam tehnološki važni. Posebno mi je drago što sam inicirala i vodila projekt povezivanja EVOK-a s Microsoft 365, jer vjerujem da takvi iskoraci dugoročno podižu naš sustav na višu razinu.
Što te osobno motivira i inspirira na svakodnevnoj razini u radu?
Najviše me veseli kad cijeli tim zajedno završi neku veću funkcionalnost i kad to odmah vidimo u praksi – da korisnici stvarno koriste to što smo razvili. Poseban gušt mi je kad tim rješenjem nekom olakšamo svakodnevni posao, automatiziramo nešto što im je prije uzimalo vrijeme ili živce. Taj trenutak kad znaš da si napravio nešto korisno – to mi je stvarno najveća motivacija.
Što za tebe znači biti ambasador vrijednosti “razvoj i napredovanje”?
Biti ambasador vrijednosti “razvoj i napredovanje” mi stvarno puno znači jer su drugi prepoznali moju želju da svojim razvojem doprinesem i timu i širem okruženju. Za mene razvoj ne staje na onome što naučim, važno mi je to znanje prenijeti dalje. Upravo zato sam, iako mi to nije bilo u zoni komfora, izašla pred kolege i prezentirala na LC Tech Day-u. S druge strane, trudim se da sve što naučimo ne ostane samo na teoriji, nego da to stvarno primijenimo u svakodnevnom radu i tako zajedno guramo stvari naprijed.
Kako je izgledao tvoj put u LC-u do pozicije ambasadora?
Moj put u LC-u započela sam još kao studentica, kada sam počela raditi u OHR odjelu. Tamo sam naučila sve one temeljne stvari koje i danas svakodnevno koristim – od komunikacije i timske suradnje do šireg pogleda na poslovne procese. Najveći iskorak i razvoj ipak sam doživjela kad sam preuzela ulogu voditelja tima razvoja. Tu sam se prvi put direktno suočila s ozbiljnim tehnološkim izazovima i odlučila ih ne zaobilaziti, nego zaroniti u njih. Po prirodi sam uporna i ne odustajem dok ne nađem rješenje, i mislim da me upravo taj pristup i doveo do pozicije ambasadora.
Na koji način ti ova uloga pomaže da budeš bolja u svom poslu?
Ova uloga mi stvarno daje dodatni vjetar u leđa – nije to samo priznanje, nego i odgovornost da pokažem kako se stvari mogu raditi bolje. Potičem i druge da izađu iz svoje zone komfora i pokažu što znaju, jer vjerujem da svi imamo puno potencijala. Tako da me uloga ambasadora drži na oku i tjera da ne stojim u mjestu, nego da zajedno s timom stalno idemo naprijed.
S kojim se sve izazovima susrećeš u svom poslu?
U svom poslu stalno se susrećem s različitim izazovima. S jedne strane, razvojno-tehnološki izazovi su svakodnevica – stalno dolaze nove situacije gdje moraš odlučiti kako nešto najbolje napraviti, a često treba balansirati između kvalitetnog i brzog rješenja. S druge strane, tu je i organizacija tima: kako postaviti prioritete da verzija izađe na vrijeme, a da pritom ne žrtvujemo kvalitetu. I, naravno, jedan od najvećih izazova je biti prevoditeljska spona između voditelja s poslovnim idejama i programera koji uglavnom sve gledaju kroz kod. Ponekad se osjećam kao da prevodim dva različita jezika, ali na kraju je super kad svi skupa uspijemo napraviti nešto što stvarno funkcionira.
Reci nam nešto o sebi što nitko u firmi ne zna 😊
Ne mogu reći da to baš nitko ne zna, ali mislim da većina u firmi ne zna da sviram harmoniku. To mi je nešto čime se bavim u slobodno vrijeme i na neki način me opušta i puni energijom.
I tebi se sigurno nekad dogodilo da izgubiš svoje super moći. Kako to izgleda?
Da, zna se dogoditi da mi “super moći” nestanu na neko vrijeme. Tad mi se čini kao da ne držim baš sve pod kontrolom, da je kaos oko mene i da se zaduženja na koja nemam rješenje samo gomilaju. U takvim situacijama najvažnije mi je srediti prioritete i osloniti se na tim – jer nije loše ponekad malo izgubiti kompas, bitno je kako se vratiš.
WEBINAR: Priprema i predaja financijskog izvještaja kroz SPI sustav
LC EdukacijeCilj radionice je olakšati pripremu i predaju financijskog izvještaja putem SPI sustava, kroz detaljno pojašnjenje smjernica za pripremu i provjeru podataka, pravilno popunjavanje Excel obrasca te upoznavanje s najčešćim izazovima i upitima u procesu predaje financijskih izvještaja.
Vrijeme održavanja: 7. srpnja 2025. (od 12:00 h do 13:00 h)
Mjesto održavanja: Online
Predavačica: Ines Vidaković
Sadržaj:
NAPOMENA:
Edukacija je namijenjena korisnicima SPI sustava i besplatna je!
PRIJAVNICA:
PUNI SUSTAV RIZNICE: Što vas očekuje u prijelaznom razdoblju i kako se pripremiti za novi način poslovanja
NovostiUvođenje lokalne riznice predstavlja jednu od najznačajnijih novina koje donosi novi Zakon o proračunu, a koja će temeljito promijeniti način upravljanja javnim financijama na razini lokalne i područne (regionalne) samouprave. Prema zakonskim odredbama, od 1. siječnja 2026. svi lokalni proračunski korisnici poslovat će isključivo putem lokalne riznice, dok će pojedinačni računi korisnika biti ukinuti. Godina 2025. određena je kao prijelazno razdoblje – ključno za pripremu, testiranje i prilagodbu novom sustavu.
Što lokalna riznica konkretno znači u praksi? Umjesto da svaki proračunski korisnik vodi svoj zasebni račun i samostalno upravlja plaćanjima, svi financijski tokovi objedinit će se kroz jedan račun lokalne riznice, koji vodi jedinica lokalne ili regionalne samouprave. Na taj način uvodi se centralizirani sustav izvršavanja proračuna, što omogućava veću kontrolu, bolju likvidnost i učinkovitije upravljanje javnim sredstvima.
Proračunske promjene koje mijenjaju praksu
Promjena je znatna, ali ne znači gubitak samostalnosti korisnika – dapače, korisnici i dalje planiraju sredstva, izvršavaju svoje programe i obveze, ali u novom, koordiniranom sustavu koji donosi veću financijsku disciplinu i transparentnost.
Prijelazno razdoblje 2025. godine ključna je prilika za jedinice da uspostave tehničke i organizacijske temelje za uspješnu implementaciju lokalne riznice. To uključuje:
U praksi, brojne jedinice lokalne i područne samouprave već su započele s pripremama za uspostavu lokalne riznice. Iako se modeli i dinamika razlikuju, zajednički cilj svima je pravovremeno uspostaviti tehničke, organizacijske i proceduralne uvjete koji će omogućiti nesmetani prelazak na riznični sustav od 1. siječnja 2026. godine. U prijelaznom razdoblju, pojedine jedinice organiziraju probni rad u kojem se plaćanja i evidencije vode paralelno – kako prema postojećem modelu, tako i simulacijski kroz riznični sustav – kako bi se uočile sve potencijalne prepreke na vrijeme. Istovremeno se radi na usklađivanju softverskih rješenja, definiranju internih protokola i edukaciji zaposlenika, uz intenzivnu komunikaciju s korisnicima i pružateljima računovodstvene podrške.
Sve transakcije preko jednog računa
Još jedan važan aspekt prijelaza na lokalnu riznicu odnosi se na upravljanje gotovinskim i bezgotovinskim transakcijama. U novom modelu sve isplate idu kroz jedinstveni riznični račun, a korisnici više neće imati pristup vlastitim žiro računima. Upravo zato je važno uspostaviti jasne protokole – kako će korisnici podnositi naloge, kako će se obavljati kontrola i odobravanje plaćanja, i tko će unutar sustava imati ovlasti i odgovornost.
Ministarstvo financija već je najavilo tehničku podršku i dodatne upute koje će pratiti proces uspostave lokalnih riznica, no iskustva s terena jasno pokazuju da je pravovremena priprema na lokalnoj razini ključna. Kvalitetna komunikacija između riznice i korisnika, izgradnja povjerenja i educiranost svih uključenih aktera temelj su uspjeha ove reforme.
U konačnici, lokalna riznica nije samo tehnički zahtjev koji treba ispuniti, već prilika da se javne financije učine transparentnijima, sigurnijima i učinkovitijima. Upravo zato je 2025. godina toliko važna – ona je test sposobnosti, ali i šansa da se ovaj prijelaz provede promišljeno, uz puno razumijevanje njegove svrhe. Kroz pažljivu pripremu, lokalne vlasti mogu ovu reformu pretvoriti u konkretan pomak prema modernijem, odgovornijem i financijski stabilnijem javnom sektoru.
Pripremio: Domagoj Stepanić, konzultant za računovodstvene projekte
WEBINAR: Priprema i predaja financijskog izvještaja kroz SPI sustav
LC EdukacijeCilj radionice je olakšati pripremu i predaju financijskog izvještaja putem SPI sustava, kroz detaljno pojašnjenje smjernica za pripremu i provjeru podataka, pravilno popunjavanje Excel obrasca te upoznavanje s najčešćim izazovima i upitima u procesu predaje financijskih izvještaja.
Vrijeme održavanja: 1. srpnja 2025. (od 12:00 h do 13:00 h)
Mjesto održavanja: Online
Predavači: Petar Tomulić-Holjar
Sadržaj:
NAPOMENA:
Edukacija je namijenjena korisnicima SPI sustava i besplatna je!
PRIJAVNICA:
KONZULTANTSKO SAVJETOVANJE: Novosti prilikom obračunavanja bolovanja
LC EdukacijeBolovanja, kako ih obračunati, što ulazi u osnovicu, uvjeti, limiti te kako ih prikazati u JOPPD-u, vječna su tema i dilema svih onih koji rade na obračunima plaće.
No, već dugi niz godina naknade za bolovanja na teret HZZO-a se nisu mijenjale i konačno na 6. sjednici Sabora, 30. travnja 2025. donesen je zaključak da se prihvaća Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o obveznom zdravstvenom osiguranju. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja upućeni su predlagatelju radi pripreme konačnog prijedloga zakona.
U očekivanju usvajanja Zakona u narednom razdoblju, istaknut ćemo i sve novosti koje nas očekuju s rečenim izmjenama i dopunama.
Vrijeme održavanja: 17. lipnja 2025. od 9 sati i 30 minuta do 15 sati
Mjesto održavanja: Hotel Antunović, Zagreb
Predavač: Pani Ptiček, Libusoft Cicom
Teme:
NAPOMENA:
Cijena za sudjelovanje po sudioniku iznosi 180,00 € +PDV
Za korisnike LC SPI rješenja cijena po sudioniku iznosi 90,00 € +PDV
Posebne pogodnosti korisnici mogu pronaći u Općim uvjetima poslovanja objavljenima na zatvorenom dijelu weba.
Kotizacija uključuje: stručna predavanja, prezentacije, radni materijal, osvježenje i ručak. Kotizaciju za sudjelovanje molimo uplatite na račun tvrtke LIBUSOFT CICOM d.o.o. IBAN HR4123600001101337826, pod model plaćanja navesti 00 235393-OIB korisnika, a potvrdu o uplati molimo pošaljite na fax broj 01/6599-513 ili na e-mail info@spi.hr.
Otkazivanje sudjelovanja na edukaciji/seminaru podliježe sljedećim uvjetima:
Molimo vas da nas o eventualnom otkazivanju sudjelovanja obavijestite što je prije moguće putem e-maila ili telefona. U slučaju spriječenosti, moguće je poslati zamjenu bez dodatne naknade, a uz prethodnu najavu. Libusoft Cicom zadržava pravo otkazivanja ili odgode edukacije/seminara, o čemu će sudionici biti pravovremeno obaviješteni, a uplaćena kotizacija bit će prenesena na novi termin prema dogovoru ili u cijelosti vraćena.
Ako je potrebno na računu navesti broj narudžbenice, molimo da nam isti dostavite najkasnije na dan održavanja edukacije na e-mail: fakturiranje@spi.hr.
Za sve dodatne informacije slobodno nas kontaktirajte na telefon 01/6599-555 ili e-mail info@spi.hr.
PRIJAVA
SPECIJALISTIČKI SEMINAR: Nova prava i obveze službenika i namještenika u lokalnoj i područnoj samoupravi
LC EdukacijeZakon o izmjenama i dopunama Zakona o službenicima i namještenicima (NN 17/25) stupa na snagu 1. lipnja 2025. godine i donosi brojne novosti. Među njima su uređenje radnopravnog statusa zajedničkog službenika, mogućnost ustroja zajedničkog upravnog tijela, obveza raspisivanja i provedbe javnog natječaja za imenovanje pročelnika, nove odredbe u vezi zadržavanja službenika koji odlazi u mirovinu, reguliranje mogućnosti rada na izdvojenom mjestu rada, rada na daljinu i rada u nepunom radnom vremenu i još mnogo toga.
O svemu tome, kao i o ostalim novinama, govorit ćemo na specijalističkom seminaru o kojem više detalja možete pronaći u nastavku.
Vrijeme održavanja: 9. srpnja 2025. od 9 sati i 30 minuta do 15 sati
Mjesto održavanja: Hotel Antunović, Zagreb
Teme:
Predavači:
NAPOMENA:
Cijena za sudjelovanje po sudioniku iznosi 250,00 € + PDV
Za korisnike LC SPI rješenja cijena po sudioniku iznosi 120,00 € + PDV
Kotizacija uključuje: stručna predavanja, prezentacije, radni materijal, osvježenje i ručak, a prijavnicu je potrebno ispuniti najkasnije do 4. 7. 2025. godine.
Kotizaciju za sudjelovanje molimo uplatite zaključno s 4. 7. 2025. godine na račun tvrtke LIBUSOFT CICOM d.o.o. IBAN HR4123600001101337826, pod model plaćanja navesti 00 235393-OIB korisnika, a potvrdu o uplati molimo pošaljite na fax broj 01/6599-513 ili na e-mail info@spi.hr.
Posebne mogućnosti korisnici mogu pronaći u Općim uvjetima poslovanja objavljenima na zatvorenom dijelu weba.
Otkazivanje sudjelovanja na edukaciji/seminaru podliježe sljedećim uvjetima:
Molimo vas da nas o eventualnom otkazivanju sudjelovanja obavijestite što je prije moguće putem e-maila ili telefona. U slučaju spriječenosti, moguće je poslati zamjenu bez dodatne naknade, a uz prethodnu najavu. Libusoft Cicom zadržava pravo otkazivanja ili odgode edukacije/seminara, o čemu će sudionici biti pravovremeno obaviješteni, a uplaćena kotizacija bit će prenesena na novi termin prema dogovoru ili u cijelosti vraćena.
Ako je potrebno na računu navesti broj narudžbenice, molimo da nam isti dostavite najkasnije na dan održavanja edukacije na e-mail: fakturiranje@spi.hr.
Za sve dodatne informacije slobodno nas kontaktirajte na telefon 01/6599-555 ili e-mail info@spi.hr.
PRIJAVA
KONFERENCIJA PANORAMA 2025.: Krenuli smo s pripremama za najveći događaj u godini
NovostiU vrijeme kada lokalna i regionalna uprava sve više teži učinkovitosti, digitalizaciji i transparentnosti, neophodno je raspolagati pravim alatima – ali i vještinama za njihovu svakodnevnu primjenu. Zato se i ove godine okupljamo u hotelu Antunović od 24. do 26. rujna na godišnjoj LC konferenciji Panorama, posvećenoj razmjeni iskustava i pronalaženju primjenjivih rješenja u praksi.
Vraćamo se korijenima i oživljavamo izvorni koncept Panorame – mjesto gdje se teorija pretvara u praksu uz nikad bogatiji program stručnih radionica. Ove godine u prvi plan ponovno stavljamo praktičan rad i odgovaramo na svakodnevne izazove s kojima se susreću gradovi, općine i županije.
Sve što vas očekuje na ovogodišnjoj Panorami možete popratiti na službenoj web stranici LC Konferencije Panorama. Istovremeno, kroz bogate fotogalerije, prisjetite se nezaboravnih trenutaka i susreta s prošlogodišnjeg izdanja.
S ponosom ističemo kako nam se prošle godine pridružilo više od 1300 sudionika koji su prepoznali važnost ulaganja u znanje kao temelj svakog napretka. Upravo zato, ove godine pripremamo još bogatiji program i sadržaj.
Ne propustite priliku biti na mjestu gdje se spajaju znanje, iskustvo i rješenja. Vidimo se 24., 25. i 26. rujna u hotelu Antunović.
STRUČNI ČLANAK: Donosi li novi Zakon s međuvlasničkim ugovorima prava rješenja ili nove zavrzlame
NovostiStupanjem na snagu novog Zakona o upravljanju i održavanju zgrada (ZUOZ) 1. siječnja 2025. godine, značajno su promijenjena pravila vezana uz međuvlasničke odnose u stambenim zgradama. Jedna od ključnih novina je obvezno sklapanje međuvlasničkog ugovora, kojim se uređuju prava i obveze suvlasnika, način upravljanja, održavanja i korištenja zajedničkih dijelova zgrade.
Naša kolegica, savjetnica za pravna pitanja Marija Knežević, analizirala je novosti i u svom osvrtu donijela pregled osnovnih pravila vezanih uz sklapanje, sadržaj i pravne posljedice međuvlasničkog ugovora te ističe važnost njegove prilagodbe novom zakonskom okviru. Kliknite na LINK i doznajte donosi li novi Zakon s međuvlasničkim ugovorima prava rješenja ili nove zavrzlame.
MOJ ZAPREŠIĆ: Grad Zaprešić predstavio mobilnu aplikaciju za komunikaciju s građanima
NovostiGrad Zaprešić u četvrtak je predstavio mobilnu aplikaciju za komunikaciju s građanima, koju su realizirali u suradnji s našim stručnjacima. Riječ je o aplikaciji “Moj Zaprešić” koja građanima od sada osigurava sve informacije s područja Zaprešića te unaprjeđuje komunikaciju između njih i Gradske uprave, njenih tvrtki i ustanova.
Na aplikaciji “Moj Zaprešić” mogu se pronaći vijesti, najave događanja i servisne informacije, a putem notifikacija se u stvarnom vremenu mogu dobiti važne obavijesti o, primjerice, radovima na cestama, nestanku vode, električne energije i sličnom.
Jednako tako, putem iste aplikacije građani će moći komunicirati s gradskim službama te lakše i brže prijaviti određeni komunalni nedostatak. U svega nekoliko klikova, preko svog mobilnog telefona moći će pristupiti i servisu iTransparentnost koji daje transparentan uvid u poslovanje Grada, obuhvaćajući pregled financijskog djelovanja te izdanih i zaprimljenih poslovnih dokumenata. Imat će i uvid u gradski proračun, ali i u svoje financije i podmirivanje obveza prema Gradu i gradskim ustanovama i tvrtkama.
Primarni cilj – komunikacija
Govoreći o aplikaciji na konferenciji za medije, naš voditelj poslovnog razvoja Mladen Lovrić podsjetio je kako su pametni telefoni danas najveći generator informacija i najposjećenije mjesto za praćenje informacija što je bio i jedan od temeljnih razloga zbog kojeg se Libusoft Cicom odlučio za razvoj aplikacije. “Shvativši koliko je to važno za informiranje građana, shvatili smo i koliki bi značaj aplikacija imala za druge sektore, kao što je civilna zaštita. Možete zamisliti što znači unutar tri minute dobiti informaciju o nečemu što je zapravo alarmantno”, naglasio je Lovrić.
“Primarni cilj ovog projekta je zapravo bio grad približiti građanima, svesti komunikaciju na jedno mjesto i podići komunikaciju na višu razinu. Željeli smo i objediniti i sve gradske e-usluge, neovisno jesu li od naše tvrtke ili drugih pružatelja”, zaključio je.
Iz Gradske uprave Zaprešića pozvali su svoje građane da aplikaciju preuzmu preko Google Playja i App Storea te da im se i potom povratno jave s prijedlozima kako bi aplikaciju prilagođavali i nadograđivali u skladu s potrebama građana.
Kako se odvija proces realizacije
Podsjetimo, mobilna aplikacija “Moj Grad” komunikacijsko je rješenje koje objedinjava sve gradske informacije i usluge na jednom mjestu. Uz osnovni set koji nudi korisnici sami biraju usluge na rješenju prema vlastitim potrebama jednako kao i ime aplikacije. Sve ostalo, od projektiranja, integracije e-usluga, preko testiranja do raspisivanja tehničkih specifikacija prepuštaju u potpunosti Libusoft Cicomu. Također, mobilna aplikacija je integrirana s Libusoftovim programima i odmah je spremna za korištenje. Za više informacija obratite nam se na: marketing@spi.hr
SPI LOKALNA RIZNICA: Zašto sve više korisnika bira naš sustav za poslovanje
NovostiSPI Lokalna riznica sustav je upravljanja javnim financijama na razini jedinica lokalne samouprave s jedinstvenim žiro računom. Namijenjena je nadležnom proračunu i proračunskim korisnicima, usklađena je sa svim zakonskim odredbama i predstavlja temelj razvoja i izvršenja lokalnog proračuna.
Osigurava brzu, jednostavnu i kvalitetnu suradnji između nadležnog proračuna i proračunskih korisnika, a njenu kvalitetu jamče brojni korisnici od kojih neki preko jedinstvenog računa posluju već desetak godina.
SPI Lokalna riznica korisnicima jamči:
Podrška korisnicima
Pri ulasku u SPI Lokalnu riznicu pratimo rad svojih korisnika i osiguravamo im potrebnu podršku – savjetodavne usluge, podršku prilikom prelaska na poslovanje s novim računom, pomoć pri ujednačavanju partnera, edukacije i drugo.
Nadalje korisnicima na raspolaganju stoji i zasebna web stranica na zatvorenom dijelu weba www.spi.hr “Kutak za riznicu” gdje mogu pronaći niz pisanih i video materijala kao podršku u radu.
Više o tome zašto su jedinice lokalne i regionalne samouprave te njihovi korisnici dužni prijeći na novi sustav poslovanja možete pronaći u našem stručnom članku, dok više o samom sustavu možete pronaći na stranici SPI Lokalna riznica.
Za sve dodatne informacije stojimo na raspolaganju na mailu: marketing@spi.hr