Riječ „Sawubona!“ potječe iz afričkog plemena Zulu, tim riječima se pleme pozdravlja svaki put kada se vidi, a time bi poručuju – vidim te, poštujem te i cijenim te! Taj jednostavan pozdrav nosi duboko značenje koje možemo primijeniti i u našim svakodnevnim interakcijama na radnom mjestu. Složit ćemo se da je zaista važno u svakoj radnoj sredini prepoznati i uvažavati članove tima na sličan način.

Zapitajte se, koliko često se dogodi da prečujete stvari koje vam drugi govore zato što razmišljate o mogućem odgovoru? Ili, koliko često vam se dogodi da sitna razmirica preraste u svađu?

Aktivno slušanje i asertivna komunikacija

Slušati i čuti dva su potpuno različita pojma. Ljudi su skloni procjenjivati druge, njihove stavove i mišljenja te smišljati odgovore dok druga strana govori. Tada možda slušaju, ali zapravo nisu čuli što im druga strana želi reći. Aktivno slušanje je vještina koja omogućava da učimo od drugih te produbljuje naše razumijevanje i suosjećanje. Također nam daje uvid u drugu perspektivu, što je osobito važno kada je u pitanju upravljanje odnosima.

U ranijim člancima govorili smo o asertivnoj komunikaciji, njezinoj moći i važnosti razvijanja vještine iskazivanja svojih zapažanja, osjećaja, mišljenja i potreba na iskren i jasan način. Asertivna komunikacija temelji se na uvažavanju i poštivanju drugih kroz aktivno slušanje pa je aktivno slušanje nužno za uspješno upravljanje odnosima na radnom mjestu.

Bit rituala

Sjećate se afričkog plemena s početka priče… kada biste vi bili član tog plemena, odgovorili biste: Sikhona!“ Ili, u prijevodu: „Ja sam ovdje!“. Zapravo, bit aktivnog slušanja i asertivne komunikacije koja se krije u ovom ritualu je: „sve dok me ‘vidiš’, ja postojim”. Dobro je sjetiti se poslovice koja kaže da imamo jedna usta i dva uha da bismo mogli manje govoriti, a više slušati.