Vlada Republike Hrvatske uputila je Hrvatskom saboru na raspravu i usvajanje Prijedlog zakona o vodi za ljudsku potrošnju, s Konačnim prijedlogom zakona uz primjenu za hitni postupak, a tekst je planiran za raspravu i donošenje u travnju o.g. uz očekivanu primjenu ulaskom zemlje u Europsku uniju. Kako se radi o novom zakonu to u nastavku upućujemo zainteresirane na njegove osnovne naznake, a zainteresirani se mogu upoznati s tekstom na web stranici Hrvatskoga sabora[1].
Osiguravanje zdravstvene ispravnosti vode za ljudsku potrošnju obveza je Republike Hrvatske, županija i Grada Zagreba.

Ovim zakonskim prijedlogom usklađuje se zakonodavstvo Republike Hrvatske sa zakonodavstvom Europske unije.

U cilju zaštite ljudskog zdravlja od nepovoljnih utjecaja bilo kojeg onečišćenja vode za ljudsku potrošnju i osiguravanja zdravstvene ispravnosti voda za ljudsku potrošnju na području Republike Hrvatske, Konačnim prijedlogom citiranoga zakona uređuje se: zdravstvena ispravnost vode za ljudsku potrošnju, nadležna tijela za provedbu zakona, obveze pravnih osoba koje obavljaju opskrbu vodom za ljudsku potrošnju u RH, načini postupanja i izvještavanja, monitoring (praćenje) i druge službene kontrole zdravstvene ispravnosti vode i njihovo financiranje; primjena zakona na sve vode bez obzira na njihovo porijeklo u prirodnom (izvornom) stanju ili nakon obrade ako se koriste kao voda za ljudsku potrošnju ili u poslovanju s hranom, s predmetima koji dolaze u neposredni dodir s hranom i predmetima opće uporabe, neovisno je li voda isporučena iz razvodne mreže ili u ambalaži koja udovoljava posebnim propisima; primjena na ispitivanje zdravstvene ispravnosti vode za ljudsku potrošnju prilikom tehničkih pregleda građevine; donošenje pravilnika kojima su regulirani parametri za provjeru sukladnosti vode za ljudsku potrošnju te sanitarno-tehnički, higijenski i drugi uvjeti koje moraju ispunjavati vodoopskrbni objekti.

Od primjene odredbi ovoga zakonskoga prijedloga izuzeta je voda namijenjena za medicinske svrhe, prirodna mineralna voda, prirodna izvorska voda i stolna voda, koje su uređene posebnim propisima, osim u dijelu kada se ti propisi pozivaju na odredbe ovoga zakona.

Nadležna tijela za provedbu ovoga zakonskoga prijedloga i provedbenih propisa donesenih na temelju ovoga Zakona jesu: Ministarstvo zdravlja, pravne osobe s javnim ovlastima i druge javne ustanove; Ministarstvo nadležno za vodno gospodarstvo i poljoprivredu, za graditeljstvo i Hrvatske vode. U provedbi zakona sudjeluju i stručno povjerenstvo za vodu namijenjenu ljudskoj potrošnji te službeni laboratoriji.

Zakonskim prijedlogom propisane su  obveze pravnih osoba koje obavljaju djelatnost javne vodoopskrbe te postupak u slučaju odstupanja od parametara za provjeru sukladnosti vode za ljudsku potrošnju te izuzeće od odgovornosti tih pravnih osoba.

Zakonskim prijedlogom uređeno je  informiranje i obavještavanje koje provodi Ministarstvo zdravlja i  nadležni zavodi za javno zdravstvo i županije. Županija i Grad Zagreb obvezni su obavijestiti stanovnike na svom području koji se koriste vodom iz vodoopskrbnih sustava koji opskrbljuju manje od 50 stanovnika ili isporučuju manje od 10 m³/dan, da ti vodoopskrbni sustavi ne potpadaju pod plan monitoringa.

Županija i Grad Zagreb obvezni su u slučaju onečišćenja vode iz vodoopskrbnih sustava na području svoje nadležnosti odmah obavijestiti potrošače i savjetovati ih u svezi upotrebe vode za piće, u suradnji s nadležnim zavodom za javno zdravstvo.

Zakonskim prijedlogom utvrđeni su subjekti i njihove obveze u kontroli  te vrste službenih kontrola

Službene kontrole zdravstvene ispravnosti vode za ljudsku potrošnju jesu:

a)    inspekcijski nadzor,
b)    revizija sustava samokontrole,
c)     upravni nadzor i
d)    monitoring (pracenje).

Inspekcijski nadzor i reviziju sustava samokontrole provode sanitarni inspektori, a monitoring provode zavodi za javno zdravstvo županija, odnosno Grada Zagreba.
Inspekcijskim nadzorom smatra se i tehnički pregled građevina u svrhu izdavanja uporabne dozvole za građevine u postupku propisanim posebnim zakonom.

Treba naglasiti da su propisane i obveze županija, odnosno Grada Zagreba:

1. Županije i Grad Zagreb, obvezni su na vodocrpilištima lokalnih vodovoda koji opskrbljuju 50 i više stanovnika, izvršiti ispitivanja svih kemijskih, mikrobioloških i indikatorskih parametara propisanih pravilnikom ministra, najmanje jedan puta godišnje u toku hidrološke godine s tim da analizu vode na vodocrpilištima lokalnih vodovoda provode službeni laboratoriji.

2. Zavodi za javno zdravstvo županija, odnosno Grada Zagreba obvezni su provoditi godišnji plan monitoringa zdravstvene ispravnosti vode za ljudsku potrošnju na svojem području nadležnosti i dostavljati Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo godišnje izvještaje te uspostaviti bazu podataka u elektroničkom obliku o zdravstvenoj ispravnosti vode namijenjene za ljudsku potrošnju.

Zakonskim prijedlogom propisano je da financiranje monitoringa i drugih službenih kontrola osiguravaju županije i grad Zagreb te Ministarstvo zdravlja svako u svojem dijelu nadležnosti iz svojega proračuna i to: Zakonom se uređuje financiranje provođenja redovitog i revizijskog monitoringa (praćenja) zdravstvene ispravnosti vode za ljudsku potrošnju, za koje financijska sredstva osiguravaju županije i Grad Zagreb za područje svoje nadležnosti iz svojega proračuna.
Županija i Grad Zagreb na čijem području se nalaze lokalni vodovodi koji opskrbljuju 50 i više stanovnika, osiguravaju financijska sredstva za provođenje ispitivanja vode na vodocrpilištima tih vodovoda. Navedeno financiranje je u skladu s odredbama članka 9. stavka 2. podstavka 2. Zakona o zdravstvenoj zaštiti.

Ministarstvo zdravlja osigurava financijska sredstva u državnom proračunu za provedbu planova drugih službenih kontrola zdravstvene ispravnosti vode za ljudsku potrošnju, u skladu s odredbama članka 8. stavka 1. podstavka 10. Zakona o zdravstvenoj zaštiti

Zakonskim prijedlogom propisane su i prekršajne odredbe za pravnu osobu te za odgovornu osobu pravne osobe i fizičku ali i za županiju i Grad Zagreb i njihove odgovorne osobe. Posebno naglašavamo da je odredbom članka 46. zakonskog prijedloga propisana prekršajnaodgovornost županija i Grada Zagreba za prekršaje koji su počinjeni radnjama koje ne ulaze u izvršavanje njihovih javnih ovlasti već proizlaze iz njihovog samoupravnog djelokruga, propisanogZakonom o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi te obvezama propisanim odredbom članka 9. stavka 2. podstavka 2. Zakona o zdravstvenoj zaštiti.
 
Priredila Maja Lukeš-Petrović, dipl.iur. i dipl.politolog


[1] https://www.sabor.hr/Default.aspx?art=53574