Hrvatski sabor prihvatio je Izvješće o radu Državnog ureda za reviziju za 2013. godinu i izvješća o obavljenim revizijama državnog proračuna i njegovih korisnika terevizije proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (u tekstu dalje JLPRS) i njihova poslovanja za 2012.godinu.[1] Državni ured za reviziju (dalje u tekstu DUR ) proveo je u 2013. reviziju financijskih izvještaja i poslovanja za 2012. godinu kod 81 JLPRS od ukupno 576 JLPRS. U nastavku dajemo bitne karakteristike poslovanja proračuna JLPRS u 2012. koje proizlaze iz analize financijskih izvještaja i nalaza DUR-a.

I. USPOREDNA ANALIZA OSTVARENJA PRORAČUNSKIH PRIHODA I PRIMITAKA TE IZVRŠENJA RASHODA I IZDATAKA JLPRS U 2012.

1. Ukupni proračunski prihodi i primici JLPRS (576) za 2012. ostvareni su u iznosu od 22 milijarde kuna (u tekstu dalje mlrd. kn), što je za 0,5% više nego u 2011.[2], dok su rashodi i izdaci izvršeni u visini od 22,1 mlrd.kn. ili za 0,1% manje. Analiza ostvarenja prihoda u 2012. po razinama JLPRS pokazuje da su općinski proračuni (428) ostvarili 1,7% manje prihoda i primitaka nego u 2011., dok su kod ostalih JLPRS tj.- gradovi (127) imali rast od 0,5%, županije (20) rast od 0,8%, a Grad Zagreb rast od 1,3% u odnosu na navedena sredstva ostvarena u 2011.

Pitanje neravnomjernog odnosa ostvarenja prihoda između pojedinih razina općina i gradova ali i županija razvidno je iz strukture – velikog udjela proračuna gradova i županija u navedenim sredstvima za 2012. i malog udjela proračuna općina: udio gradova iznosio je 39,4 %, Grada Zagreba 29,1 %, županija 16,1 %, dok je udio općina (428) iznosio svega 15,4 %.

Razina fiskalnog kapaciteta JLPRS razvidna je iz visine njihova godišnjeg proračuna, njihovog broja odnosno strukture u ukupno ostvarenim proračunskim prihodima i primicima u 2012.: najveći broj JLPRS njih- 338 ili 59% imali su godišnji proračun ispod 10 milijuna kuna (u tekstu dalje mil. kn), 171 jedinica ili 30% između 10 i 50 mil. kn., a samo je 64 jedinice ili 11% ostvarilo ukupne prihode i primitke u iznosu od 50 do 500 mil.kn. Najveće ukupne prihode i primitke za 2012. iskazali su gradovi Zagreb, Rijeka i Split i Splitsko-dalmatinska županija.

Analiza ostvarenih prihoda i primitaka općina i gradova u 2012. na područjima nadležnih 20 županija (bez Grada Zagreba) pokazuje da su proračuni općina i gradova s područja 6 županija od ukupno ostvarenih sredstava u iznosu od 22 mlrd. kn. ostvarile udio od 52,5%, dok su općine i gradovi s područja preostalih 14 županija (bez Grada Zagreba) udio od 47,5% . Veliki disparitet u rasponu proračuna županija pokazuju i ukupni prihodi i primici Grada Zagreba u 2012. koji su ostvareni u iznosu 6,4 mlrd. kn, dok je najmanje prihoda ostvarila Ličko-senjska županija (57 mil. kn.).

Što se tiče ostvarenja pojedinih vrsta prihoda u 2012. analiza najznačajnijih prihoda pokazuje da su prihodi od poreza imali rast od 5 % u odnosu na 2011., prihodi od imovine za 4 %, dok su najveći pad imali prihodi od poreza na nekretnine 11,6%, i prihodi od upravnih pristojbi i po posebnim propisima , te prihodi od pomoći za 8%. Strukturno promatrano uokviru ove skupine sredstava , kao i dosad, najznačajniji su prihodi od poreza 54 % u čemu udio prihoda od prireza i poreza na dohodak sudjeluje čak sa 89,7% . U svezi s tim treba naglasiti da je od ožujka 2012. izmjenama i dopunama Zakona o financiranju JLPRS povećan udio JLPRS u porezu na dohodak koji je i pridonio povećanju ovih prihoda u odnosu na 2011. godinu. Glede prihoda od pomoći, koji čine 13%, najznačajniji udio imaju pomoći izravnanja za decentralizirane funkcije 47,7 %, ali i oni bilježe pad. Ista je situacija i kod ostvarenja upravnih pristojbi i po posebnim propisima s udjelom od 16,4% kao i kod prihoda od komunalnog doprinosa i naknada koji su za 7,2% manji nego 2011.

Analiza ostvarenja pomoći izravnanja za decentralizirane funkcije pokazuje različitost i stvarnu situaciju proračuna lokalne i područne (regionalne) samouprave tako da je na područjima 8 županija ostvareno preko 50% ukupno realiziranih pomoći izravnanja.

2. U području zaduživanja, davanja jamstava i davanja suglasnosti za zaduživanje JLPRS treba naglasiti da je stanje zaduženja svih JLPRS krajem 2012. iznosilo 3,1 mlrd. kn. U 2012. zabilježen je pad zaduživanja JLPRS za oko 30% u odnosu na 2011. a ista je situacija i kod davanja suglasnosti JLPRS svojim pravnim osobama za zaduživanje, dok je zabilježen rast danih jamstava. U 2012. dane suglasnosti za zaduživanje iznosile su 5,5 mlrd. kn. od čega se 3,2 mlrd. odnosi na Grad Zagreb. Dana jamstva u 2012. godini iznosila su 2,2 mlrd. od čega na Grad Zagreb otpada 781 mil. kn. Ukupna potraživanja svih JLPRS u 2012. iskazana su u iznosu 7,7 mlrd. kn. od čega se na potraživanja Grada Zagreba odnosi 30,6 %.Ukupna potraživanja 81 revidiranih JLPRS iznosila su 5,5 mlrd. kn,a ukupne obveze 5,2 mlrd. kn.

3. Analiza proračunskih rashoda i izdataka JLPRS za 2012. pokazuje da su izvršeni u iznosu od 22,1 mlrd. kn. što je za 0,1% manje od izvršenja za 2011. Neravnomjerni fiskalni kapacitet pokazuje i struktura izvršenja rashoda po područjima županija: na području 10 županija izvršeno je preko 75% rashoda, a na području preostalih 10 županija 24,9% od ukupnih rashoda i izdataka, bez Grada Zagreba čiji su rashodi iznosili 6,4 mlrd. kn.

Analiza strukture izvršenih rashoda i izdataka JLPRS za 2012. prema vrsti rashoda ukazuje da su najviše izvršeni materijalni rashodi i to u iznosu od 7,2 mlrd. kn. (33%) koji su u odnosu na 2011. porasli su za 1,7%. Rashodi za zaposlene izvršeni su u iznosu 4,7 mlrd. (21 %) i pali su za 1,3%, rashodi za nabavu nefinancijske imovine izvršeni su u iznosu 3,3 mlrd. kn (15% ), ostali rashodi koji u ukupnoj strukturi čine 13% izvršeni u iznosu 3 mlrd. kn, a financijski rashodi, subvencije pomoći, naknade građanima i kućanstvima i izdatci za financijsku imovinu i otplate izvršeni su u svoti od 3,8 mlrd. kn (17,4%). Složenu materijalnu situaciju proračuna (socijalnog položaja i prioriteta) JLPRS u promatranoj godini pokazuje rast izvršenja financijskih rashoda i pomoći za 7,5 % kao i naknada građanima i kućanstvima za 6,3 % , a s druge strane smanjuju se ostali rashodi za 2,8 %, dok su u odnosu na 2011. najviše smanjeni izdaci za financijsku imovinu i otplatu zajmova za 8,4 %.

Neravnomjerni raspored i potrošnja između proračuna JLPRS analogno prihodima vidi se i kod rashoda:od 4,7 mlrd. kn ukupno izvršenih rashoda za zaposlene na Grad Zagreb se odnosi 30 %, za JLPRS na području 8 županija 48%, dok se na rashode s područja 12 županija odnosi svega 22%. Prema podacima iz financijskih izvještaja za 2012. proizlazi da je u upravnim tijelima i službama JLPRS zaposleno 15 047 zaposlenika, a kod njihovih proračunskih korisnika 24 501. I kod materijalnih rashoda odnosi u strukturi su gotovo identični: ukupni materijalni rashodi izvršeni su u iznosu od 7,2 mlrd. kn, od čega se na Grad Zagreb odnosi 30%, proračune na području 8 županija 46%, a na proračune s područja 12 županija 24,2% rashoda. Kod rashoda za nabavu nefinancijske imovine izvršenih u iznosu od 3,3 mlrd. kn. najveći udio imaju Grad Zagreb i proračuni s područja Primorsko-goranske županije 34,9%, s područja 6 županija udio iznosi 32,9%, dok s područja 13 županija 32,2%.

II. NALAZI O POSLOVANJU REVIDIRANIH JLPRS ZA 2012.

U financijskoj reviziji 81 JLPRS za 2012.godinu, DUR je dao 17 bezuvjetnih mišljenja (za 6 županija i 11 gradova)i 64 uvjetna mišljenja (13 županija, 36 gradova i 15 općina). Utvrđene su nepravilnosti i propusti koji su već poznati i stoga predmet provjere u Upitniku o fiskalnoj odgovornosti. Uz to, DUR je utvrdio:
nepravilnosti u području komunalnog gospodarstva, trgovačkih društava glede nenamjenskog korištenja namjenskih prihoda i nezakonitog postupanja kojima su JLS doznačivali sredstva za pokriće tekućih rashodaposlovanja, a rashode evidentirali u okviru rashoda za subvencije i tekuće donacije;
neophodnost donošenja procedura i operativnih planova naplate potraživanja, unapređivanje informatičkog sustava za praćenje potraživanja;
donošenje mjera za pokriće manjka i za podmirenje dospjelih obveza radi stabilnosti poslovanja JLPRS u narednim godinama – zbog značajnih manjkova prihoda nad rashodima nepodmirenih dospjelih obveza i
potrebu jačanja sustava unutarnjih kontrola u JLPRS radi sprečavanja i otkrivanja pogrešaka, te smanjenja rizika poslovanja na prihvatljivu razinu, napose zbog ne donošenja pisanih procedura i uputa za značajne procese u JLPRS.

Zaključno

Analiza financijskog poslovanja JLPRS za 2012. i nalaz DUR-a ukazuje na potrebu uravnoteženja regionalne koncentracije i sustavno uvođenje i razvijanje financijskog upravljanja i kontrole.

Pripremila Maja Lukeš-Petrović,dipl.iur. i dipl.politolog

[1]https://www.sabor.hr/izvjesce-o-radu-drzavnog-ureda-za-reviziju-za-2013
[2] u čemu su proračuni revidiranih JLPRS jedinica 81 iznosili 15,8 mlrd. kn, svega 14,5 % tih sredstava u 2012. bilo je pokriveno bezuvjetnim mišljenjem, ukupna potraživanja iznosila su 5,5 mlrd.kn, a ukupne obveze 5,2 mlrd.