Vlada RH uputila je 14.11.2013. godine, Hrvatskom saboru na raspravu i usvajanje po hitnom postupku izmjene tri  zakonska prijedloga koji reguliraju pitanje područja posebne državne skrbi, brdsko-planinskih područja i obnove i razvoja Grada radi njihova usklađivanja sa propisima o regionalnom razvoju i mjerama štednje.
 
Hitni postupak je usvojen, a 22.11.2013. godine je zaključena rasprava o izmjenama sva tri navedena prijedloga zakona. Zainteresirani mogu pronaći navedene zakonske prijedloge na web stranicama Hrvatskog sabora[1]. U nastavku dajemo osnovne odredbe zakonskih prijedloga koje su od interesa za jedinice lokalne samouprave (u tekstu dalje JLS) i razloge predloženih rješenja.
 
Zakonom o regionalnom razvoju Republike Hrvatske [2]
uvedeno je ocjenjivanje i razvrstavanje svih jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave prema indeksu razvijenosti u nekoliko kategorija. Citiranim Zakonom su utvrđena potpomognuta područja na područnoj (regionalnoj) razini i na lokalnoj razini koja čine jedinice s indeksom razvijenosti manjim od 75% prosjeka RH. Ocjenjivanje i razvrstavanje JLS prema tom indeksu razvijenosti je potvrdilo da postoji značajan broj JLS na području posebne državne skrbi i na brdsko-planinskim područjima koji ne udovoljavaju kriterijima za stjecanje statusa potpomognutih područja, odnosno čiji je stupanj razvijenosti veći od onog koje propisuje citirani Zakon kao uvjet za stjecanje toga statusa.
 
1.    Zakon o područjima posebne državne skrbi (u tekstu dalje Zakon o PPDS) utvrđuje pomoći JLS na područjima PPDS kojima se porez na dobit koji se ostvari na njihovim područjima, a prihod je državnog proračuna, isplaćuje kao pomoć iz državnog proračuna. Donošenjem Zakona o regionalnom razvoju RH pokazala se potreba usklađivanja različitih olakšica i pomoći iz Zakona o PPDS u  novom kategorizacijom jedinica lokalne samouprave. Prijedlogom izmjena Zakona o PPDS predlaže se:
 
a.     vezivanje intenziteta pomoći iz državnog proračuna sa stupnjem razvijenosti jedinica lokalne samouprave po indeksu razvijenosti u odnosu na nacionalni prosjek i postupno smanjenje razine potpora za JLS koje ne udovoljavaju kriterijima za stjecanje statusa potpomognutih područja i to tako da:

  • jedinice čiji indeks razvijenosti ne prelazi 75% prosjeka RH i dalje imaju pravu na cjelokupni prihod od poreza na dobit.
  • JLS čiji se indeks razvijenosti nalazi između 75% i 100% nacionalnog prosjeka imaju pravo na pomoć u razini 75% ukupnih prihoda od poreza na dobit,
  • JLS čiji se indeks razvijenosti između 100 i 125% nacionalnog prosjeka imaju pravo na pomoć u razini 60% ukupnih prihoda od poreza na dobit, a
  • JLS čiji indeks razvijenosti prelazi 125% nacionalnog prosjeka imaju pravo na pomoć u razini 40% ukupnih prihoda od poreza na dobit.

 
b.     ukidanje olakšica i pomoći za koje je procijenjeno da nisu polučile očekivani učinak, odnosno za koja od kad su zakonom propisana nisu bila osigurana sredstva za njihovu provedbu niti u sljedeće tri godine za njih ne postoji fiskalni prostor u državnom proračunu:

  • ukidanje oslobađanje od plaćanja poreza na promet nekretnina kod stjecanja nekretnina koje se nalaze na PPDS, ako imaju ili prijavljuju prebivalište na tim područjima,
  • ukidanje prava JLS na novčanu naknadu za zaštitu okoliša
  • ukidanje prava JLS na naknadu troška boravka djece u dječjem vrtiću i jaslicama iz državnog proračuna (ministarstva nadležnog za regionalni razvoj)
  • brisanje porezne olakšica obveznicima poreza na dobit koji obavljaju djelatnost na PPDS,s tim da se olakšica i pravo na nju prenosi u Zakon o porezu na dobit.

 
2.     Zakon o brdsko-planinskim područjima donesen je 2002[3] (u tekstu dalje Zakon o BPP) utvrdio je između ostalog i pomoći JLS na brdsko-planinskim područjima (u tekstu dalje BPP) kojima se porez na dobit koji se ostvari na njihovim područjima, a prihod je državnog proračuna, isplaćuje kao pomoć iz državnog proračuna.
 
3.     Prijedlogom Izmjena Zakona o BPP – kao i kod Prijedloga izmjena Zakona o PPDS predlaže se vezivanje intenziteta pomoći iz državnog proračuna sa stupnjem razvijenosti JLS po indeksu razvijenosti u odnosu na nacionalni prosjek i postupno smanjenje razine potpora za JLS koje ne udovoljavaju kriterijima za stjecanje statusa potpomognutih područja i to po analognim kriterijima.
 
4.     Zakon o obnovi i razvoju Grada Vukovara [4]  od 2008. godine propisuje  i porezne olakšice kod plaćanja poreza na dobit za porezne obveznike koji obavljaju djelatnost na području Grada. Prijedlogom izmjene Zakona o obnovi i razvoju Grada Vukovara predlaže se brisanje odredbe kojom se utvrđuju porezne olakšice obveznicima poreza na dobit koji obavljaju djelatnost na području Grada i prenošenje u Zakon o porezu na dobit uz poštivanje uvjeta i kriterija utvrđenih pravilima o potporama male vrijednosti tj. maksimalno oslobođenje u iznosu od 200.000 eura tijekom bilo kojeg razdoblja od tri fiskalne godine.
 
5.     Financijski učinci prijedloga izmjena Zakona o PPDS i Zakona o BPP:

a.     Očekivani financijski efekti primjene Prijedloga Zakona o izmjeni Zakona o PPDS za državni proračun je godišnja ušteda u iznosu od 35 do 40 milijuna kuna zbog manje obveze prepuštanja prihoda od poreza na dobit iz državnog proračuna JLS na područjima PPDS čiji indeks razvijenosti prelazi 75% prosjeka RH, a ukidanje porezne olakšice kod kupnje nekretnina na područjima PPDS imat će učinak na povećanje prihoda JLS  i prihoda državnog proračuna od 33,5 milijuna kuna.
 
b.     Očekivani financijski efekti primjene Prijedloga Zakona o izmjeni Zakona o BPP za državni proračun je godišnja ušteda u iznosu od 10 do 15 milijuna kuna zbog manje obveze prepuštanja prihoda od poreza na dobit iz državnog proračuna jedinicama lokalne samouprave na BPP čiji indeks razvijenosti prelazi 75% prosjeka Republike Hrvatske.
 
6.    Zaključna razmatranja S obzirom na vrlo složenu gospodarsku situaciju i mjere štednje i neophodnosti usklađivanja s realnim mogućnostima došlo je vrijeme preispitivanja razine poreznih olakšica i pomoći lokalnim proračunima JLS na područjima PPDS i BPP s njihovim stupnjem razvijenosti mjerenim indeksom razvijenosti ali je upitno nije li trebalo sačekati donošenje novog Zakona o regionalnom razvoju.
 
Pripremila: Maja Lukeš-Petrović,dipl.iur.i dipl.polit.

[1] https://www.sabor.hr/prijedlog-zakona-o-izmjenama-zakona-o-podrucjima-p
https://www.sabor.hr/prijedlog-zakona-o-izmjeni-zakona-o-brdsko-planins
https://www.sabor.hr/prijedlog-zakona-o-izmjeni-zakona-o-obnovi-i-razvo
[2] Narodne novine, broj 159/2009
[3] Narodne novine, br. 12/2002, 32/2002, 117/2003, 42/2005, 90/2005 i 80/2008
[4] Narodne novine, broj 90/2005 i 80/2008