RAZVRSTAVANJE PODUZETNIKA
Novim Zakonom o računovodstvu (dalje: ZOR), proširena je klasifikacija poduzetnika prema veličini na mikro, male, srednje i velike, pri čemu su izostala očekivana pojednostavljenja u financijskom izvješćivanju kod mikro poduzetnika. Obaveze mikro i malih su izjednačene. Mikro poduzetnici zadovoljavaju dva od tri kriterija:
2. prihod do 5,2 mil kn i
3. broj zaposlenih do 10.
UVODI SE LICENCIRANJE FIZIČKIH I PRAVNIH OSOBA ZA RAČUNOVODSTVENE POSLOVE
U ovom trenutku poznato je da će u svrhu licenciranja biti donesen poseban zakon, a početak njegove primjene očekuje se s 1.1.2018. Licenciranje bi moglo vršiti Ministarstvo financija ili Hrvatska gospodarska komora.
ISPRAVCI RAČUNOVODSTVENE DOKUMENTACIJE
Za svaki ispravak sastavljati će se nova knjigovodstvena isprava, na način koji će omogućiti identificiranje osobe koja ispravak obavlja, datum ispravka i sadržaj dokumenta prije i nakon ispravka.
SADRŽAJ KNJIGOVODSTVENE ISPRAVE
Obveznom sadržaju dodaju se:
ad 1) Izlazni računi neće se morati potpisivati ukoliko su izdani na način koji uređuju porezni propisi i sadrže ime i prezime osobe koja je odgovorna za njihovo izdavanje. S druge strane, ulazni račun mora biti uredno likvidiran i sadržavati najmanje dva potpisa:
– osobe koja potvrđuje formalnu ispravnost, tj. likvidatora koji je dužan provjeriti sadržava li račun sve elemente propisane zakonima.
ad 2) Odredba o oznaci konta na koji će isprava biti proknjižena je nejasna i zasad se tumači u dva pravca:
Čini se nelogičnim da vjerovnik prilikom izdavanja računa na isti stavlja oznake konta na koja će kupac u svojem knjigovodstvu evidentirati događaj, bez obzira na propisani računski plan. Nažalost, iz sporne odredbe ZOR-u moguće je izvući i takav zaključak.
PROPISUJE SE KONTNI PLAN
Objava računskog plana očekuje se tijekom studenog, biti će propisan na trećoj razini, a poduzetniku se ostavlja mogućnost da ga dalje razrađuje sam, ovisno o internim potrebama. Novim planom ne napušta se tzv. funkcionalno načelo, iako je bilo ideja o uvođenju bilančne strukture, koja je npr. prisutna u susjednoj BiH.
ČUVANJE KNJIGOVODSTVENIH ISPRAVA I POSLOVNIH KNJIGA
Produžava se rok čuvanja knjigovodstvenih isprava sa 7 na 11 godina, čime se rokovi iz ZOR-a usklađuju s rokovima definiranim Općim poreznim zakonom. Kod isprava koje su se čuvale trajno, nema promjena.
Čuvanje poslovnih knjiga može se povjeriti i drugim pravnim osobama, moguće i onima koje imaju sjedište na teritoriju drugih država članica EU.
GODIŠNJI FINANCIJSKI IZVJEŠTAJI
Izjednačavaju se rokovi za podnošenje Godišnjeg financijskog izvješća (GFI) za statističke potrebe i potrebe javne objave te Prijave poreza na dobit (PD) Poreznoj upravi. Novi jedinstveni rok je 30.4.
Proširuje se obveza potpisivanja godišnjih financijskih izvještaja na sve direktore. Budući da se podnošenje istih obavlja putem servisa ePorezna, koji omogućava potpisivanje samo jednim naprednim elektroničkim potpisom, ova odredba otvara nova pitanja. Preporučuje se stoga čuvati izvještaje ispisane u papiru i potpisane od svih članova uprave (direktora).
ZATEZNE KAMATE
Ukoliko je ugovorena kamata veća od zatezne, nakon proteka roka za plaćanje, prestaje teći ugovorena (viša) kamata i obračunava se zatezna (do sada je i dalje tekla ugovorena). EKS više ne može biti veća od zatezne kamate. Napomena, koja se u posljednje vrijeme može vidjeti na računima sve većeg broja poduzetnika, da se zatezne kamate neće obračunati je nevažeća, jer je protivna Zakonu.
ROKOVI ISPRAVKA IZVJEŠTAJA
Produžuje se rok s jedne na tri godine. Razlog produženja su ispravci JOPPD obrazaca. Do sada je bilo moguće, bez pokretanja nadzora, izvršiti ispravke isključivo unutar jedne godine. Ispravak se na poziv PU mora izvršiti unutar 30 dana, pri čemu poziv ne mora biti u pisanom obliku.
OBRAZAC OPZ-STAT-1
Riječ je o prvom u nizu od tri nova obrasca koja nas u narednim razdobljima očekuju. Koncentriran je na sve obveznike PDV-a, a svrha mu je snimanje stanja vezano uz nelikvidnost s konačnim ciljem njezine eliminacije. U obrascu se dakle evidentiraju izlazni računi, a podnositi će se kvartalno.
Prvi obrazac predavati će se do 20-og veljače 2016., za razdoblje do 31.12.2015., a uključivati će uplate kupaca zaključno s 31.1.2016. Nadalje će se obrasci predavati u sljedećim rokovima:
– do 20. kolovoza tekuće godine za sve dospjele, a neplaćene račune sa stanjem na dan 30. lipnja tekuće godine, a koji nisu naplaćeni do 31. srpnja tekuće godine,
– do 20. studenog tekuće godine za sve dospjele, a neplaćene račune sa stanjem na dan 30. rujna tekuće godine, a koji nisu naplaćeni do 31. listopada tekuće godine,
– do 20. veljače tekuće godine za sve dospjele, a neplaćene račune sa stanjem na dan 31. prosinca prošle godine, a koji nisu naplaćeni do 31. siječnja tekuće godine.
U obrascu treba prikazati SVE NENAPLAĆENE račune, uključujući utužene i prijavljene u predstečajnu nagodbu. U obrascu ne treba prikazati, jedino i samo, račune koji su:
2. otpisani ili
3. stariji od 6 godina.
Obrazac će se podnositi isključivo putem servisa ePorezna. Ne podnosi se ukoliko za pojedino razdoblje nema podataka (prazan obrazac). Obrazac se NE ISPRAVLJA , sve naknadno utvrđene promjene koje se odnose na prethodno razdoblje, za koje je već predan obrazac, treba uključiti u sljedeće razdoblje.