Hrvatski sabor donio je 21.03.2014. novi Zakon o savjetima mladih[1] koji je nakon šestogodišnjeg postojanja zamijenio istoimeni Zakon iz 2007. godine.[2] Naime, stari Zakon nije zaživio kao osnova za osiguravanje zastupljenosti mladih u donošenju odluka koje se odnose na mlade na razini jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (u tekstu dalje JLP(R)S) što i pokazuju podaci JLP(R)S da su odluke o osnivanju savjeta od ukupno 576 JLP(R)S donijele svega 260 JLP(R)S.

Najviše odluka o osnivanju savjeta mladih doneseno je na razini županija (19) zatim na razini gradova (98) a svega 143 na razini općina, međutim navedeni pokazatelji ne znači da su ti savjeti konstituirani i da su aktivni.
U nastavku dajemo osnovne naznake zakonskih promjena i upozoravamo JLP(R)S na obvezu usklađivanja statuta i drugih općih akata s novima Zakonom u roku od 90 dana od dana stupanja na snagu (31.03 2014.) i provedbu izbora za navedena savjetodavna tijela.

Prema novom Zakonu potanko je definirana funkcija savjeta mladih – koji se osnivaju kao savjetodavna tijela JLP(R)S koja promiču i zagovaraju prava, potrebe i interese mladih na lokalnoj i područnoj razini koja ih osniva, članove i zamjenike članova savjeta biraju predstavnička tijela JLP(R)S sukladno novom Zakonu, Zakonu koji uređuje sustav JLP(R)S, općim aktima JLP(R)S, te međunarodnim dokumentima potvrđenim ili usvojenim od strane Republike Hrvatske.

Savjeti se osnivaju kao općinski, gradski, županijski savjeti i savjet mladih Grada Zagreba, s tim da se statutom Grada Zagreba može predvidjeti osnivanje savjeta mladih kao savjetodavnih tijela vijeća gradskih četvrti Grada Zagreba.
Novim Zakonom potanko se utvrđuje način suradnje savjeta sa predstavničkim tijelom ali i sa županom, gradonačelnikom odnosno općinskim načelnikom redovitim međusobnim informiranjem, savjetovanjem na druge načine, te obveze navedenih tijela prema savjetu.

Novim zakonom produžen je mandat članova savjeta sa 2 na 3 godine; povećana je gornja dobna granica mladih (sa 29 na 30 godina); sjednice se ne održavaju kao do sada svaka 2 mjeseca već svaka 3 mjeseca; povećana je gornja granica broja članova savjeta sa 15 na 21 članova.

Novim zakonom utvrđena je obveza donošenja programa rada savjeta mladih do 30.09. za sljedeću kalendarsku godinu s tim da taj program odobrava nadležno predstavničko tijelo.
Uz to, utvrđena je i obveza podnošenja godišnjeg izvješća o radu savjeta mladih na znanje predstavničkom tijelu JLP(R)S, s tim da jenovim Zakonom propisan rok za podnošenje godišnjeg izvješća predstavničkom tijelu do 31.3. tekuće godine za prethodnu godinu.

JLP(R)S osiguravaju financijska sredstva za rad i program rada savjeta mladih kao i prostor za održavanje sjednica savjeta mladih, sukladno novom Zakonu i odluci o osnivanju savjeta mladih.

Članovi savjeta mladih nemaju pravo na naknadu za svoj rad.

Članovi savjeta mladih imaju pravo na naknadu troškova prijevoza za dolazak na sjednice savjeta mladih, kao i drugih putnih troškova neposredno vezanih za rad u savjetu mladih u skladu s odlukom o osnivanju savjeta mladih.

Starim zakonom bilo je izravno propisano da stručne i administrativne poslove za potrebe savjeta mladih obavljaju stručne službe predstavničkog tijela JLP(R)S, dok novi Zakon nema takve odredbe.

Nadzor nad provedbom novoga Zakona provodi ministarstvo nadležno za mlade kroz redovno godišnje praćenje broja osnovanih savjeta, njihova funkcioniranja i suradnje s JLP(R)S, daje im preporuke a savjeti su dužni jednom godišnje, i to najkasnije do 30. travnja tekuće godine za prethodnu godinu, Ministarstvu dostaviti podatke o provedbi ovoga Zakona.

S obzirom na broj JLP(R)S koji nije primijenio odredbe Zakona o savjetima mladih iz 2007. posebno naglašavamo i odredbe iz prijelaznih i završnih odredbi novoga Zakona čije nepridržavanje podliježe postupku i nadzoru nadležnih upravnih tijela.

  1. Zakon stupa na snagu osmog dana od dana objave tj 8.travnja o.g. kada prestaje važiti Zakon o savjetima mladih iz 2007. godine
  2. JLP(R)S trebaju uskladiti svoje statute i druge opće akte s odredbama ovoga Zakona u roku od 90 dana dana stupanja ovoga Zakona na snagu.
  3. Savjeti mladih koji su osnovani sukladno starom Zakonu o savjetima mladih iz 2007. nastavljaju s radom do isteka svojih mandata.
  4. JLP(R)S koje još nisu osnovale savjete mladih dužne su ih osnovati u roku od 90 dana od dana usklađivanja svojih statuta s odredbama ovoga Zakona.
  5. Postupci izbora članova savjeta mladih koji su započeti do dana stupanja na snagu ovoga Zakona dovršit će se sukladno odredbama Zakona o savjetima mladih iz 2007.

Zaključno:
Prema ocjenama Vlade RH danim u Konačnom prijedlogu Zakona o savjetima mladih – za provođenje novoga zakona neće biti potrebno osigurati dodatna financijska sredstva iz državnog proračuna Republike Hrvatske, kao niti iz proračuna JLP(R)S, jer se ovim Zakonom ne nameću dodatne obveze JLP(R)S koje već ne postoje u propisu koji regulira osnivanje i rad savjeta mladih.

Iako je navedena konstatacija u osnovi formalno pravno točna jer je Zakon o savjetima mladih iz 2007. propisao osnivanja savjeta mladih, iz uvodno navedenog broja donesenih odluka o osnivanju savjeta na razini općina, gradova i županija proizlazi da polovina jedinica nije donijela odluku o osnivanju savjeta, što znači da za njih predstoje nove obveze koje nisu kvantificirane, a upitno je i stvarno djelovanje već osnovanih savjeta i troškova za osiguravanje uvjeta za njihov rad i naknade.

To se napose odnosi na općine odnosno gradove koji od 2007. godine do sada nisu donijeli odluke o osnivanju savjeta zbog neadekvatnih uvjeta rada za funkcioniranje svojih samoupravnih tijela i/ili općeg materijalnog stanja u proračunu za izvršavanju neophodnih zakonskih funkcija.

Prema stajalištu ministarstva nadležnog za mlade navedenom u Konačnom prijedlogu citiranoga Zakona, savjeti mladih kao savjetodavna tijela nemaju pravnu osobnost i ne mogu biti nositelji projekta koje prijavljuju udruga ili druga organizacija civilnog društva ali i JLP(R)S, ali mogu biti njihovi sudionici, što je također radi provedbe novoga Zakona i ostvarivanja programa.

Priredila Maja Lukeš-Petrović, dipl.iur, dipl.politolog

[1] Narodne novine , br. 41/2014 od 31.03.2014.
[2] Narodne novine br 23/2007