Kao svake godine Ministarstvo financija objavilo je podatke iz dostavljenih godišnjih financijskih izvještaja jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave za 2014. (u tekstu dalje JLP(R)S) [1] izrađenih sukladno Pravilniku o financijskom izvještavanju u proračunskom računovodstvu[2] u tabličnim prikazima i to pojedinačno po subjektima (općinama, gradovima, županijama i Gradu Zagrebu) te zbrojno po razinama odnosno skupinama jedinica lokalne odnosno područne (regionalne) samouprave (ukupno proračuni županija, gradova i općina, ukupno proračuni županija, ukupno proračuni gradova i općina, ukupno proračuni gradova, ukupno proračuni općina) a kako bi se dobile informacije o financijskom položaju i poslovanju općina, gradova, županija i Grada Zagreba.
Tablični prikazi izrađeni su prema ekonomskoj klasifikaciji iz Računskog plana proračuna ovisno o vrsti prihoda i primitaka (od prve do četvrte razine) a uz to su prezentirani i obvezni analitički i obvezni dodatni podaci koji su iskazani na petoj razini Računskog plana. Uz komparativne podatke po ekonomskoj klasifikaciji dani su i rashodi proračuna prema funkcijskoj klasifikaciji rashoda koji su raščlanjeni do četvrte razine nomenklature Računskog plana proračuna. Navedeni podaci bitni su za sagledavanje učinkovitosti poslovanja subjekata na lokalnoj i regionalnoj razini i prioriteta pojedinih razina ali i efekta mjera tekuće ekonomske politike i stanja na razini države, te za izradu analiza i praćenja prihoda i rashoda JLP(R)S radi predlaganja promjena u zakonodavnom i institucionalnom okviru sukladno strategijama razvoja zemlje i teritorijalnih jedinica.
U nastavku dajemo komparativnu analizu osnovnih pokazatelja ostvarenja prihoda i primitaka te izvršenja rashoda i izdataka proračuna u 2014. u odnosu na 2013. na zbrojnoj razini proračuna županija, gradova i općina i značajnijih odstupanja kod određenih vrsta prihoda i rashoda odnosno primitaka i izdataka. U narednim prilozima analizirat ćemo tendencije kretanja osnovnih parametara proračuna iz financijskih izvještaja za 2014. po razinama odnosno skupinama JLP(R)S.
UKUPNO PRORAČUNI ŽUPANIJA, GRADOVA I OPĆINA U 2014. – Ukupni prihodi i primici proračuna županija, gradova i općina (576 JLP(R)S) u 2014. ostvareni su u iznosu od 24,5 milijardi kuna i rasli su za 3,6% u odnosu na 2013., dok su ukupni rashodi i izdaci iznosili 24,3 mlrd. kn i veći su za 5,3%.
Daljnja analiza izvještaja međutim pokazuje da su ukupni prihodi (bez primitaka) ostvareni u svoti od 22,8 mlrd. kn, tj. nešto ispod razine u 2013. (za 0,7 postotnih poena), dok su ukupni rashodi izvršeni u iznosu od 23,3 mlrd. kn tj. veći za 4,9%. Navedeni pokazatelji ukazuju na neuravnoteženost odnosa između proračunskih prihoda i potrošnje te neophodnost dublje analize strukture izvora i vrsta prihoda i primitaka te rashoda i izdataka proračuna, napose jer se radi o zbrojnim proračunima raznih razina, lokalnih i područnih jedinica, s neujednačenim fiskalnim kapacitetima.
Prihodi poslovanja proračuna JLP(R)S (koji u strukturi ukupnih prihoda JLP(R)S čine 96,9%) u 2014. ostvareni su sa 22,1 mlrd. kn što je nešto ispod razine 2013. (za 0,3 postotna poena) kao i prihodi od prodaje nefinancijske imovine koji su ostvareni sa 683,3 milijuna kuna (za 2,3 postotna poena ).
Kako u prihodima poslovanja ( 22,1 mlrd. kn), dominantan udio imaju prihodi od poreza i prireza na dohodak (52,1%) treba naglasiti da su i oni ostvareni ispod razine 2013. (za 323 mil. kn odnosno 2,7 postotna poena). Iz navedenog proizlazi da se (zbrojno promatrano – na razini svih JLP(R)S) unatoč Zakonom povećanoj raspodjeli poreza na dohodak u korist JLP(R)S iz 2012. i boljim učincima u 2013. u 2014. prihodi nisu povećali zbog mase plaća iz koje se prihodi i izdvajaju.
Suprotno tomu prihodi od pomoći iz inozemstva (darovnice) i od subjekata unutar općeg proračuna u 2014. ostvareni u iznosu od 3,4 mlrd. kn (15,3% prihoda poslovanja) rastu za 10% više u odnosu na 2013. Navedeni prihodi povećani su za 487 mil. kn a rezultat su tekućih mjera pomoći lokalnim proračunima za razvoj pojedinih sektora i saniranje posljedica šteta uzrokovanih poplavom. Daljnja raščlamba prihoda od pomoći u 2014. pokazuje da je najveći nominalni iznos od 1,7 mlrd. kn (rast od 11,3%) ostvaren kod pomoći iz proračuna koje su povećane za 130 mil. kn. U odnosu na 2013. zabilježeno je povećanje prihoda od imovine ostvarenih u iznosu od 1,9 mlrd. kn ( rast od 8,6%), u čemu 95% ili 1,8 mlrd. kn imaju prihodi od nefinancijske imovine (rast od 8,7%). Pomoći od međunarodnih organizacija te institucija i tijela EU imale su značajan rast od 74,3%, tako da su sa 72 mil. kn u 2013. povećane na 125,5 mil. kn. Treba naglasiti da su u okviru prihoda od upravnih i administrativnih pristojbi, pristojbi po posebnim propisima i naknada ostvarenih u iznosu od 3,7 mlrd. kn (0,7 postotnih poena ispod razine 2013. komunalni doprinosi i naknade porasli za 3% te su ostvareni sa 2,9 mlrd. kn, s tim da su u tome komunalni doprinosi ostvareni u svoti od 813 mil. kn (povećani za 394 mil. kn), a komunalne naknade ostvarene sa 2,1 mlrd. kn (povećane za 734 ,mil. kn) u odnosu na 2013.
Analiza rashoda poslovanja proračuna JLP(R)S za 2014. (koji u strukturi ukupnih rashoda čine 81%) pokazuje da su izvršeni u iznosu od 18,8 mlrd. kn s rastom od 0,6% u odnosu na 2013. Unutar rashoda poslovanja treba napomenuti da su rashodi za zaposlene porasli za 2,1%, materijalni rashodi za 2,5%, financijski rashodi za 22,8%, pomoći dane u inozemstvo i unutar općeg proračuna za 3,5%, naknade građanima i kućanstvima iz proračuna za 1,8%, dok su subvencije manje za 12 postotnih poena nego 2013. Ostali rashodi zabilježili su pad od 4,5 postotnih poena ,ali su unutar toga kapitalne donacije građanima i kućanstvima veće za 30,6% dok su ugovorene kazne i ostale naknade štete koje iznose 12,1 mil. kn za 272,3 % veće nego u 2013.
Prihodi od prodaje nefinancijske imovine u 2014. ostvareni u svoti od 683 mil. kn tj. za 100 mil. kn niži se u nego 2013.(za 12,3 postotna poena).
Za razliku od prihoda rashodi za nabavu nefinancijske imovine u 2014. izvršeni su u iznosu od 4,4 mlrd. kn i porasli za 28% u odnosu na 2013. U okviru rashoda za nabavu nefinancijske imovine treba napose istaći da su rashodi za nabavu proizvedene dugotrajne imovine u 2014. izvršeni sa 3,6 mlrd. kn što je za 1,04 mlrd. više nego 2013. (rast 40%), dok su rashodi za dodatna ulaganja na nefinancijskoj imovini s izvršenjem od 453,6 mil. kn za 93. mil. kn manji od 2013. (pad za 18,5 postotnih poena).
Sučeljavanje podataka iz financijskih izvještaja o ostvarenju prihoda poslovanja proračuna JLP(R)S s izvršenjem rashoda poslovanja s jedne strane te ostvarenja prihoda od prodaje nefinancijske imovine s izvršenjem rashoda za nabavu nefinancijske imovine pokazuje neusklađenost odnosa. Odnos visine iznosa ukupnih prihoda i ukupnih rashoda pokazuje značajan iznos manjka prihoda unatoč većem iznosu ostvarenog i prenesenog viška prihoda s tim da valja naglasiti da je iskazan značajan iznos nenaplaćeni , a obračunatih prihoda poslovanja koji se trebaju naplatiti (4,6 mlrd. kn).
Analiza transakcija na financijskoj imovini i obvezama daje značajne podatke: Sučeljavanje ostvarenja primitaka od financijske imovine i zaduživanja s izvršenjem izdataka za financijsku imovinu i otplate zajmova u 2014. godini pokazuje da su primici ostvareni u visini od 1,74 milijarde kuna što je za 136,8% više nego u 2013., dok su izdaci izvršeni u visini od 1,00 mlrd. kn ili za 15,1% više. U okviru ostvarenih primitaka 2014. g. 93% iznose primici od zaduživanja sa 1,6 mlrd. kn koji rastu 167%, dok primljeni krediti od tuzemnih kreditnih institucija izvan javnog sektora sa 1,4 mlrd. kn rastu za 250% prema 2013. U okviru izdataka 2014. g. najveći udio (71%) imali su izdaci za otplatu glavnice primljenih kredita i zajmova s rastom od 11%, dok su izdaci za dionice i udjele u glavnici (115,6 mil. kn.) imali rast od 84%.
Financijski izvještaji zbrojno JLP(R)S za 2014. na razini primitaka (uključivši i preneseni višak i manjak od financijske imovine) za 2014. ukazuju na veći iznos viška primitaka od financijske imovine i obveza u odnosu na iznos manjka primitaka od financijske imovine i obveza.
Zaključna analiza ostvarenja ukupnih prihoda i primitaka te izvršenja ukupnih rashoda i izdataka proračuna JLP(R)S za 2014. – zbrojno iz financijskih izvještaja JLP(R)S ukazuje da nakon sučeljavanja iznosa ostvarenih i prenesenih viškova i manjkova te viškova prihoda i primitaka raspoloživih u sljedećem razdoblju i iznosa rashoda budućih razdoblja i dalje ostaje manjak (570 mil. kn), s tim da strukturno promatrano primici od zaduživanja utječu na konačni rezultat.
U stvari ovo „ prebijanje„ se ne bi moglo koristiti za donošenje meritornih zaključaka u funkciji izrade mjera bez potanke analize pojedinih razina i skupina jedinica lokalne odnosno područne (regionalne) samouprave i analize višegodišnje dinamike proračuna.
Pripremila: MajaLukeš-Petrović, dipl.iur.i dipl.politolog