Na sjednici održanoj 2.kolovoza 2012. Vlada RH je donijela Smjernice ekonomske i fiskalne politike za razdoblje od 2013. do 2015. godine što je važno za izradu planova.
 
Izvorni tekst Smjernica ekonomske i fiskalne politike za razdoblje 2013.-2015. objavljen je na internet stranicama Vlade RH.  
 
Najvažnije što treba naglasiti u ovom Prikazu Smjernica jest da su projekcije izrađene u vrlo složenim gospodarskim uvjetima recesije i fiskalnoj neravnoteži u zemlji i pripremi ulaska u EU te su:
 
1. projekcije prihoda su izrađene temeljem provedenih izmjena i dopuna zakonskog okvira poreznoga sustava u 2012. i predloženih promjena i reformi u 2013. uzimajući u obzir učinke pristupanja i punopravnog članstva Republike Hrvatske u Europskoj uniji u srpnju 2013.
2. projekcije rashoda izrađene u skladu s pravilima definiranih Zakonom o fiskalnoj odgovornosti.

Smjernice ekonomske i fiskalne politike za razdoblje od 2013. do 2015. godine su fiskalni okvir za provedbu ekonomske politike u razdoblju od 2013. do 2015. godine, a ostvarenje ekonomskog rasta i stabilnog ekonomskog oporavka kao njenog cilja bit će u značajnoj mjeri uvjetovano dinamikom odlučne i ustrajne provedbe svih planiranih mjera.

Kako negativna kretanja ekonomske aktivnosti pokazuju da je dosadašnji model ekonomskog rasta temeljen na rastu osobne potrošnje iscrpljen, to je potreban prelazak na model rasta koji će se temeljiti na ulaganju u produktivne sektore i općenito rastu proizvodnje. 

  • Nužna i hitna fiskalna konsolidacija iz 2012. godine mora se nastaviti i u narednim godinama. 
  • Zakon o fiskalnoj odgovornosti zahtijeva značajno smanjenje proračunskih rashoda (kao udjela u BDP-u) a koji bilježe autonomni rast u nekim svojim kategorijama. 
  • S ulaskom u Europsku uniju, Hrvatska od 2013. godine mora izdvajati znatna sredstva za svoje sudjelovanje u proračunu EU, ali i nacionalnom sufinanciranju projekata koji se financiraju iz proračuna EU u Hrvatskoj. 
  • U slučaju slabijeg rasta od očekivanog bit će potrebno dodatno smanjiti rashode kako bi se zadovoljilo fiskalno pravilo iz navedenog Zakona. 
  • Ekonomski program Vlade predviđa pokretanje gospodarskog rasta kroz poticanje investicija i prelazak na novi model rasta temeljen na proizvodnji.

Za srednjoročni ekonomski rast, te povećanje ulaganja u proizvodne kapacitete, nužno je:

  • poboljšanje poslovne klime- pojednostavljenje i pojeftinjenje administrativnih procedura, bolju zaštitu vlasništva povećanjem efikasnosti pravosudnog sustava i rješavanjem prakse neplaćanja obveza te opće financijske i zakonske nediscipline koja kažnjava pojedince i poduzeća koji poštuju zakone, te fiskalnog rasterećenja poslovnih aktivnosti. 
  • nastavak prelaska s direktnih na indirektne poreze, a prije svega daljnjim rasterećenjem poreznog troška rada.

Ključno pitanje ekonomske politike je bolje korištenje postojećih resursa: nezaposlenih neaktivnih hrvatskih građana i njihove imovine- nužno  je provesti reforme na području tržišta rada i socijalnih naknada koje će poticati hrvatske građane da se vrate na tržište rada.

Rješavanje problema vlasništva, neplaćanja i sl., i uvođenje poreza na imovinu mora stvoriti sustav u kojem će zapuštanje vlastite imovine predstavljati luksuz koji će si moći priuštiti samo najbogatiji.

2. CILJEVI I PRIORITETI VLADE REPUBLIKE HRVATSKE U
RAZDOBLJU 2013.-2015.

 
Strategija Vladinih programa za razdoblje 2013. – 2015. donesena u srpnju o.g.[1] definira 12 općih ciljeva[2] i konkretni način njihova  ostvarenja s mjerljivim rezultatima i učincima. Uspostavljen je i sustav odgovornosti za postavljene ciljeve i načine njihova ostvarenja a stvorena je i veza između strateških ciljeva i proračunskih programa. Upravo stoga je ovaj dokument polazna osnova za izradu Smjernica ekonomske i fiskalne politike za razdoblje 2013. – 2015.

U nastavku dajemo prikaz nekih od važnih odrednica ove Strategije od posebnog interesa za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu: 

  • Makroekonomska i gospodarska stabilnost ostvarivat će se daljnjim provođenjem fiskalne konsolidacije, sukladno odredbama Zakona o fiskalnoj odgovornosti, i učinkovitim prikupljanjem fiskalnih prihoda. 
  • Ravnomjerni regionalni razvoj, ostvarivat će se pružanjem pomoći lokalnim jedinicama u pripremi i provedbi regionalnih i lokalnih razvojnih projekata prihvatljivih za financiranje kroz fondove EU, uz ulaganja u izgradnju društvene i komunalne infrastrukture financirane iz sredstva državnog proračuna i zajmova međunarodnih financijskih institucija. 
  • Jačanje socijalne pravednosti ostvarit će se redefiniranjem sustava
  • novčanih pomoći,( informatizacijom sustava socijalne skrbi) i provedbom Plana
  • deinstitucionalizacije i transformacije domova socijalne skrbi i drugih pravnih osoba koje obavljaju djelatnost socijalne skrbi u RH;  preispitivanjem sustava mirovina ostvarenih pod povoljnijim uvjetima i unapređenjem sustava doprinosa za mirovinska osiguranja.
  • Zaštita i djelotvorno upravljanje okolišem –planira se kroz izmjene Zakona o zaštiti okoliša i donošenje novog Zakona o otpadu ; novi strateški dokument koji će definirati preduvjete za održivo prostorno uređenje RH temeljen na Izvješću o stanju u prostoru.
  • Za konkurentno poljoprivredno-prehrambeno i ribarski sektor predviđa se postupna prilagodba sustava potpore poljoprivrednoj proizvodnji i ribarstvu kao u EU, uz jačanje udjela investicijskih potpora kroz provedbu mjera ruralnog razvoja u poljoprivredna gospodarstva i prerađivačke kapacitete (IPARD program);  znatno veća ulaganja u modernizaciju i adaptaciju postojećih objekata za akvakulturu i preradu te modernizaciju i opremanje ribarskih plovila i odgovarajuće mjere upravljanja kapacitetom ribolovne flote.
  • Za podizanje konkurentnosti hrvatskog turizma planiraju se razvojne mjere prvenstveno usmjerene na korištenje već zauzetog prostora i postojećih turističkih kapaciteta odnosno njihove obnove, rekonstrukcije, modernizacije i općenito podizanja kvalitete u skladu sa zahtjevima suvremenog turističkog tržišta.
  • Za kompetentnu i djelotvornu javnu upravu planira se reforma lokalne samouprave koja obuhvaća :funkcionalnu decentralizaciju( prijenos ovlasti i nadležnosti sa središnje na niže razine vlasti), fiskalnu decentralizaciju( prijenos odgovarajućih sredstava za financiranje javnih ovlasti na jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave i teritorijalnu reorganizaciju ( optimalni teritorijalni model organizacije javnih službi).

3. MAKROEKONOMSKA KRETANJA U SREDNJOROČNOM RAZDOBLJU 2013.-2015. – temelje se na dostupnim informacijama i statističkim pokazateljima objavljenim do početka srpnja 2012. godine, a u njih su, u okviru mogućnosti, ugrađene i procjene utjecaja provedenih i najavljenih mjera ekonomske politike za naredno razdoblje (uz  realnu stagnaciju bruto domaćeg proizvoda u 2012).
 

  Projekcija2012.  Projekcija2013. Projekcija2014. Projekcija 2015.
Bruto domaći proizvod, milijuni HRK  340.801  2009.287 374.213   396.150
Bruto domaći proizvod, realni rast (%)  0,0                   1,8    3,0   3,5
Potrošnja kućanstava   -0,6   0,7   2,7     2,9
Državna potrošnja  -2,4 -1,6   -0,2 0,9
Bruto investicije u fiksni kapital 7,4    9,0  4,9   4,3
Indeks potrošačkih cijena, % godišnja promjena   3,2    2,7    2,4 2,3
Anketna stopa nezaposlenosti, godišnji prosjek (%)    14,4   14,1   13,3 12,2

 
Izvor: DZS, Ministarstvo financija

4. FISKALNA POLITIKA U SREDNJOROČNOM RAZDOBLJU – Ciljevi fiskalne politike ostvarivat će se putem mjera koje se provode kako na prihodnoj tako i na rashodnoj strani proračuna kroz izmjene u oporezivanju dohotka,porezu na dodanu vrijednost te kod doprinosa.(u 2012.g. podigla se visina osnovnog osobnog odbitka, promijenili su se porezni razredi dok su porezne stope ostale jednake);snižavanje pojedinih neporeznih davanja, kao npr. u području vodnih doprinosa, šuma i dr. mjere usmjerene na bolju naplatu proračunskih prihoda – Uredbe o načinu provedbe plaćanja doprinosa prema plaći, primicima uz plaću, odnosno mjesečnoj osnovici za obračun doprinosa temeljem radnog odnosa.

Tablica 4: Kretanje prihoda državnog proračuna u razdoblju 2013. – 2015.u- 000 HRK

 

 

Proj.2013. Index. 
13/12 
Proj.2014. Index 
14/13  
Proj.2015. Index
15/14
UKUPNI PRIHODI
(6+7)   
112.664.971 103,4 118.481.537      105,2 123.824.842 104,5
6 Prihodi poslovanja 112.351.213  103,4 118.190.927 105,2  123.522.232  104,5
Prihodi od poreza 66.713.306                    103,4 69.551.016  104,3  72.608.828   104,4
Porez na dohodak    1.380.777 107,6  1.428.198  103,4  1.490.822 104,4
Porez na dobit    7.531.283  98,2  7.808.820   103,7   8.177.353   104,7
Porez na imovinu   437.934  95,4  448.677  102,5  462.137 103,0
Porezi na robu i usluge 56.220.651  105,4  59.191.688   105,3 61.769.247   104,4
PDV     43.2009.647   107,0 45.950.703 106,0  48.038.586 104,5
Porez na promet  134.089  102,1  139.097  103,7  145.565   104,7
Trošarine      11.510.113  100,1 11.823.745 102,7 12.244.091 103,6
Ostali porezi na robu  i usluge      544.610  103,4  570.312   104,7  600.482   105,3
Doprinosi     38.107.116  103,1  39.430.329  103,5 41.167.978 104,4
Pomoći   2.213.706 136,8  3.781.391 170,8 4.183.691 110,6
Prihodi od imovine   1.072.730  93,7  1.116.590 104,1 1.168.248  104,6
Prihodi od financijske  imovine  67.035    26,9  67.939 101,3 69.071 101,7
Prihodi od nefinancijske imovine    952.533  116,5 994.186  104,4  1.043.077  104,9
Prihodi od kamata na dane zajmove 53.162  67,5  54.466 102,5 56.100   103,0
Prihodi od administrativnih  pristojbi i po posebnim  propisima   3.619.380 94,9 3.669.477 101,4 3.732.248  101,7  
Ostali prihodi     63.465   90,6 66.840  105,3 68.697 102,8
Kazne, upravne mjere  i ostali prihodi     561.510 104,6  575.284 102,4 592.543  103,0
7 Prihodi od prodaje  nefinancijske imovine 313.758  104,0 290.610   92,6  302.610  104,1

Izvor: Ministarstvo financija
 
Prema projekcijama iz Smjernica, ukupni prihodi državnog proračuna u 2013. g.imali bi međugodišnji rast od 3,4% (projekcija 112,7 mlrd.kn), u 2014.g. 5,2% (118,5 mlrd.kn.), a u 2015. 4,5%( 123,8 mlrd.kn).

Porezni prihodi u 2013. godini projicirani su u iznosu od 66,7 milijardi kuna i bilježe međugodišnji rast od 3,4%. Porezni prihodi temelje se na izmjenama u poreznim zakonima koje su stupile na snagu tijekom 2012., a čiji će cjelogodišnji efekti kao i daljnji učinci biti vidljivi i tijekom 2013.(izmjene u sustavu poreza na dohodak, dobit, PDV-u te doprinosima); ukidanje nulte stope PDV-a s 1. siječnjem 2013. godine i uvođenje snižene stope od 5%.;uvođenje snižene stope od 10% na usluge
pripremanja hrane i obavljanja usluga prehrane u ugostiteljskim objektima te pripremanja i usluživanja bezalkoholnih pića i napitaka, vina i piva u istim; uvođenje poreza na imovinu – preduvjet za daljnju poreznu reformu, te početak procesa fiskalizacije -usvajanje aplikacijskog rješenja usmjerenog boljoj naplati poreznih prihoda i zaokret u dosadašnjoj praksi toleriranja porezne nediscipline.
 

 

Proj.2013. Index. 
13/12 
Proj.2014. Index 
14/13  
Proj.2015. Index
15/14
UKUPNI RASHODI
(3+4)   
112.664.971  103,4 118.481.537      105,2 123.824.842 104,5
3 Rashodi poslovanja 120.595.023  103,0 118.190.927 105,2  123.522.232  104,5
31 Rashodi za zaposlene   20.476.253                95,9 20.519.261  100,2  21.571.735   105,1
32 Materijalni rashodi  8.127.692  90,6 7.975.441 98,1  8.120.759 101,8
34 Financijski rashodi  9.981.620 124,8 10.585.864 106,1 11.005.999 104,0
35 Subvencije  6.173.289   112,6 6.269.610  101,6 6.073.360 96,9
36 Pomoći dane u inozemstvo i unutar opće države 6.661.948   134,2 9.186.016 137,9  9.296.263  101,2
37 Naknade građanima i kućanstvima na temelju osiguranja i dr.naknade   64.389.865  101,0 65.066.924  101,0  65.769.785 101,1
38 Ostali rashodi  4.784.357    104,3   4.910.366  102,6  5.108.899 104,0
4 Rashodi za nabavu nefinancijske imovine   1.707.296 98,9  1.734.715 101,6 1.898.709 109,5

f