Od 1. siječnja 2026. godine u Hrvatskoj počinje obvezna primjena eRačuna u B2B poslovanju te se uvodi prošireni sustav fiskalizacije koji će obuhvatiti sve račune  (izdane putem web shopova, aplikacija ili ERP sustava).

 

Pojašnjenje pojmova iz novog Zakona o fiskalizaciji

eRačun ili elektronički račun, je račun koji se izdaje, prenosi i zaprima u strukturiranom elektroničkom obliku, najčešće u XML formatu, što omogućava automatsku i elektroničku obradu bez papira i ručnog unosa.

Fiskalizacija predstavlja automatiziranu programsku dostavu podataka iz računa/eRačuna Poreznoj upravi u realnom vremenu.

B2B, B2G i B2C su kratice koje označavaju različite oblike poslovnih odnosa:

  • B2B (Business to Business) – poslovanje između poduzeća,
  • B2G (Business to Government) – poslovanje između poduzeća i javnog sektora,
  • B2C (Business to Consumer) – poslovanje između poduzeća i krajnjih potrošača

 

Obveznici i rokovi uvođenja

 

Od 1. 1. 2026. – počinje obveza zaprimanja eRačuna za sve one koji nisu upisani u registar PDV-a

  • obveznike poreza na dohodak od samostalne djelatnosti i obveznik poreza na dobit sa sjedištem, prebivalištem ili uobičajenim boravištem u Hrvatskoj,
  • tijela državne uprave, JLP(R)S te proračunske i izvanproračunske korisnike državnog proračuna i JLP(R)S upisane u Registar proračunskih i izvanproračunskih korisnika).

 

Od 1. 1. 2027. – proširuje se obveza slanja eRačuna na sve one koji nisu upisani u registar PDV-a

Od 1. siječnja 2027. proširuje se obveza slanja eRačuna na sve subjekte koji do tada nisu bili obveznici jer nisu upisani u registar PDV-a. To uključuje obveznike poreza na dohodak od samostalne djelatnosti te obveznike poreza na dobit sa sjedištem, prebivalištem ili uobičajenim boravištem u Hrvatskoj, kao i tijela državne uprave, jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave te proračunske i izvanproračunske korisnike državnog i lokalnih proračuna upisane u odgovarajući registar. U ovu skupinu spadaju primjerice paušalci, mali obrti, iznajmljivači, različita slobodna zanimanja, udruge, zadruge i neprofitne organizacije koje izdaju račune.

 

 Što se mijenja novim Zakonom o fiskalizaciji?

  • eRačun postaje zakonski obvezan – strukturirani elektronički format (XML).
  • Fiskalizacija svih računa, svih vrsta plaćanja.
  • Računi se šalju Poreznoj upravi u stvarnom vremenu.
  • Papirnati računi se postupno ukidaju – iznimno dopušteni samo kod tehničkih problema ili kada primatelj ne može zaprimiti eRačun.

 

Zakonski ispravan format eRačuna (ulaznog računa)

U skladu sa Zakonom o elektroničkom izdavanju računa u javnoj nabavi („NN 94/18“), te povezanim zakonima (Zakon o PDV-u, Zakon o računovodstvu), ispravan ulazni eRačun mora biti:

  • u strukturiranom elektroničkom formatu,
  • u skladu s europskom normom EN 16931,
  • XML datoteka prema nacionalnom standardu eRačun 3.0 (UBL 2.1 ili CII),
  • poslan putem servisa za razmjenu eRačuna (npr. FINA, Moj eRačun, servisi u HUB eRačun sustavu),
  • elektronički potpisan ili poslan preko sigurnog kanala, čime se jamči autentičnost i cjelovitost.

 

Libusoft Cicom - Zakon o fiskalizaciji i obvezni eRačuni -

 

Što to znači za ulazni račun u praksi?

U poslovanju s javnim sektorom (B2G), obavezan je isključivo strukturirani eRačun. PDF ili skenirani dokument nije prihvatljiv. Od 2026. godine i B2B segment obavezuje se na strukturiranu razmjenu eRačuna putem certificiranih servisa.

 

Što je potrebno napraviti vezano za primjenu Zakona o fiskalizaciji?

Kako bi se na vrijeme pripremili za primjenu novog Zakona o fiskalizaciji, potrebno je poduzeti nekoliko ključnih koraka. Ako još nemate odabranog informacijskog posrednika za primanje i slanje eRačuna (npr. FINA, Moj eRačun), odaberite ga što prije. U slučaju da posrednika već imate, ali do sada niste koristili opcije za eRačune, provjerite i nadogradite licencu. Posebna napomena za korisnike koji nisu obveznici PDV-a pa samim time nisu obveznici slanja eRačuna od 01.01.2026.g. međutim takvi korisnici JESU obveznici ZAPRIMANJA eRačuna od 01.01.2026.g.

Posebna napomena za korisnike koji nisu obveznici PDV-a pa samim time nisu obveznici slanja eRačuna od 01.01.2026.g. međutim takvi korisnici JESU obveznici ZAPRIMANJA eRačuna od 01.01.2026.g.

Važno je naglasiti da zaprimanje eRačuna ne znači preuzimanje PDF dokumenta s portala posrednika i njegovo ručno knjiženje, već isključivo rad sa zakonski ispravnom strukturiranom datotekom u XML formatu, dok PDF služi samo za vizualnu provjeru. Osim tehničke pripreme, osigurajte edukaciju zaposlenika i kolega o novim pravilima poslovanja te zatražite stručnu pomoć kako bi se sustav na vrijeme prilagodio. Također, redovito pratite novosti, savjetovanja i webinare na našim web stranicama kako biste uvijek imali pravovremene i točne informacije o nadolazećim obvezama.