Na sjednici održanoj 27. srpnja 2011. Vlada RH donijela je Smjernice ekonomske i fiskalne politike za razdoblje 2012. – 2014. godine. Pročitajte njihov skraćeni prikaz koji je pripremila gđa Maja Lukeš Petrović.
PRIKAZ VLADINIH SMJERNICA EKONOMSKE I FISKALNE POLITIKE ZA RAZDOBLJE 2012. – 2014. GODINE
Na sjednici održanoj 27.srpnja o.g. Vlada RH je donijela Smjernice ekonomske i fiskalne politike za razdoblje 2012. – 2014. Godine.
Izvorni tekst Smjernica ekonomske i fiskalne politike za razdoblje 2012.-2014. objavljen je na internet stranicama Vlade RH
Najvažnije što treba naglasiti u ovom Prikazu Smjernica jest da su projekcije izrađene su u razdoblju koje prethodi parlamentarnim izborima. To praktično znači da su :
1. projekcije prihoda su izrađene temeljem postojeće strukture
poreznoga sustava uzimajući u obzir učinke pristupanja i punopravnog članstva Republike Hrvatske u Europskoj uniji
2.projekcije rashoda načinjene slijedom pravila definiranih Zakonom o fiskalnoj odgovornosti.
Treba naglasiti osnovne ciljeve fiskalne politike za sljedeće tri godine :
2. smanjenje deficita i smanjivanje udjela javnog duga u BDP
Temeljni cilj fiskalne politike u nadolazećem srednjoročnom razdoblju je smanjivanje proračunskih neravnoteža kroz relativno snižavanje proračunskih rashoda, smanjivanje deficita te zaustavljanje rasta i otpočinjanje postupnog smanjivanja udjela javnog duga u BDP-u , što proizlazi iz Zakona o fiskalnoj odgovornosti i objektivnih ekonomskih i financijskih okolnosti u domaćem i međunarodnom okruženju
Prioriteti i temelji Smjernica jesu :
1. nastavak politike racionalizacije i štednje u svim segmentima,
2. zadržavanje socijalne pravednosti i socijalne osjetljivosti
3. očekivanje oporavka hrvatskog gospodarstva u ovoj godini, oporavku europskog gospodarstva te u kontekstu završetka hrvatskih pregovora s EU
Plan 2011. |
Plan 2012. |
Projekcija 2013. |
Projekcija 2014. |
|
Bruto domaći proizvod, realni rast (%) |
1,5 | 2,5 | 3,5 | 4,0 |
Indeks potrošačkih cijena, % godišnja promjena |
2,7 | 2,3 | 2,0 | 2,0 |
Anketna stopa nezaposlenosti, godišnji prosjek (%) |
12,6 | 12,2 | 11,3 | 9,5 |
Prema projekcijama iz Smjernica, ukupni prihodi državnog proračuna u 2012. rasli bi po stopi od 5%, a u 2013. i 2014. po stopi rasta od 6,4%. Istovremeno međutim rashodi bi rasli sporije od prihoda : u 2012. rasli bi po stopi od 2,2% u 2013.g. 3,0%, a u 2014. g. 4,3%.
U 2012. godini predviđa se realni rast investicija od 5,6% koji će zatim u 2013. g. 6,9% u 2013., a u 2014. g rast od 7,6%..
Sve važniju kategoriju ukupnih prihoda u nadolazećem srednjoročnom razdoblju predstavljat će pomoći EU kako pretpristupnih tako i pristupnih fondova EU koji su Hrvatskoj na raspolaganju. Međutim ne smije se zaboraviti i na na materijalne obveze koje će Hrvatska imati prema EU . (troškovi vezani uz pristupanje EU i pripreme za članstvo u 2011. godini iznose oko 1,8 milijardi kuna).
U Smjernicama se navode i obveze Hrvatske prema Europskoj uniji u dijelu participiranja u zajedničkom EU proračunu što je obveza svake od zemalja članica, a što na godišnjoj razini iznosi dodatnih oko 1% BDP-a. Navedeni rashodi, koji su u slučaju hrvatskog državnog proračuna prisutni počevši od 2013. godine predstavljaju dodatni napor kojega je potrebno provesti u sklopu pretpostavljene fiskalne konsolidacije i smanjenja deficita proračuna.
BITNO JE NAGLASITI da „U pogledu navedenih primitaka iz proračuna EU treba napomenuti kako dio istih ne predstavlja prihod razdoblja u kojemu se realiziraju u hrvatski proračun već predstavljaju izvore financiranja za projekte EU.
Nadalje, Zakon o fiskalnoj odgovornosti nalaže izuzimanje povećanja rashoda općeg proračuna izravno povezanih uz financiranje projekata sufinanciranih iz europskih fondova u prve tri godine članstva od utvrđenih fiskalnih pravila iz Zakona, odnosno isti nisu integralni dio projekcija u ovom dokumentu. S obzirom da ni izvori za njihovo financiranje nisu obuhvaćeni u okviru prihoda ovo nema utjecaja na kretanje deficita.
Projekti sufinancirani iz pretpristupnih fondova, sastavni su dio ukupno projiciranih razina rashoda zbog čega su u manjem dijelu projekcije u ovom dokumentu i restriktivnije od zahtjeva fiskalnih pravila Zakona o fiskalnoj odgovornosti.“
JEDINICE LOKALNE I PODRUČNE (REGIONALNE) SAMOUPRAVE
Plan 2011. |
Plan 2012. |
Projekcija 2013. |
Projekcija 2014. |
|
UKUPNI PRIHODI | 15.131.120 | 15.470.287 | 16.139.751 | 16.933.244 |
Indeks | 97,7 | 102,2 | 104,3 | 104,9 |
UKUPNI RASHODI | 15.862.096 | 16.122.269 | 16.679.199 | 17.246.913 |
Indeks | 102,2 | 101,6 | 103,4 | 103,4 |
Ukupni manjak/višak | -730.976 | -651.982 | -539.447 | -313.668 |
Iz tablice je razvidno da u prikazu nisu obuhvaćene sve jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, već da samo županije i dio gradova koji financiraju decentralizirane funkcije. S obzirom na to kao i prethodnih godina navedene parametre treba uzeti uvjetno, a napose dok se ne donesu Upute za izradu proračuna JLPRS za sljedeće trogodišnjo razdoblje
Zasad u Ministarstvu financija nisu izrađene Upute za izradu proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave za razdoblje 2012.-2014. godina, dok se za razinu države ne očekuje izrada navedenih uputa.
Maja Lukeš-Petrović, dipl. iur. i dipl. politolog