Nakon usvajanja Prijedloga novoga Zakona o regionalnom razvoju s Konačnim prijedlogom (KPZRR) Vlada RH je usvojila i Prijedlog Zakona o izmjenama Zakona o brdsko planinskim područjima s Konačnim prijedlogom i uputila ga Saboru na raspravu i usvajanje po hitnom postupku[1] (u tekstu dalje KPZIZBPP). Citiranim KPZIZBPP predlažu se izmjene dosadašnjeg Zakona o brdsko planinskim područjima[2] (u nastavku važeći Zakon o BPP) u skladu s rješenjima iz KPZRR. U nastavku dajemo osnovne usporedbene naznake citiranih zakonskih prijedloga.
Krajem 2013. proveden je postupak ocjenjivanja i razvrstavanja svih jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave (u tekstu dalje JLPRS) prema indeksu razvijenosti iz Zakona o regionalnom razvoju iz kojeg je proizašlo da značajan broj jedinica na brdsko-planinskim područjima prema vrijednosti indeksa ne udovoljavaju kriterijima za stjecanje statusa potpomognutih područja, odnosno da je njihov stupanj razvijenosti veći od zakonskih odredbi kao uvjeta za stjecanje statusa potpomognutog područja. Rezultati su utvrđeni u Odluci o razvrstavanju jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave u RH prema stupnju razvijenosti[3].
KPZIZBPP predlaže se brisanje članaka 72a. i 7c. važećega Zakona o BPP kojima država ustupa svoje prihode od poreza na dobit i naknade za iskorištavanje mineralnih sirovina ostvarenih na BPP, u korist JLS odnosno JPRS na kojima su ostvarene u određenim postocima, navodeći da se navedene odredbe prenose u KPZRR.
1. Člankom 7a. važećeg Zakona o BPP propisano je da se naknada za iskorištavanje mineralnih sirovina propisana člankom 20. Zakona o PPDS primjenjuju i na brdsko-planinska područja. Dakle navedeni članak nije regulirao da li se radi o potpomognutom području i o pripadnosti određenoj skupini razvrstanosti jedinice.
KPZIZBPP (članak 44.) predlaže da se naknada za eksploataciju mineralnih sirovina za proizvodnju građevnog materijala na području JPRS i JLS razvrstanih u I. i II. skupinu potpomognutih iz članka 35. stavka 1. ovoga Zakona koja je prihod državnog proračuna RH ustupa u iznosu od 50% gradu, odnosno općini, a 50% županiji na području kojih se obavlja iskorištavanje, a koristi se namjenski za zaštitu okoliša i prirode te za gospodarski razvitak. Proizlazi da se ustupanje odnosi samo na JLS na potpomognutom području tj. onih JLS čija je vrijednost indeksa manja od 75% prosjeka RH.
2. Člankom 7c. važećeg Zakona o BPP propisano je da se porez na dobit koji se ostvari na području JLS koje imaju status BPP, a prihod je države, isplaćuje JLS na BPP na kojima se ostvari, kao pomoć iz državnog proračuna: u cijelosti ako indeks razvijenosti JLS ne prelazi 75% prosjeka RH, u iznosu od 75% poreznih prihoda ako se indeks razvijenosti nalazi između 75% i 100% prosjeka RH, u iznosu od 60% ako se indeks razvijenosti JLS nalazi između 100% i 125% prosjeka RH, u iznosu od 40% ako indeks razvijenosti JLS prelazi 125% prosjeka Republike Hrvatske.
KPZRR (članak 43.) predlaže da se prihodi od poreza na dobit koji se ostvare na području JLS razvrstanih u I. i II. skupinu iz članka 35. stavka 1. ovoga Zakona (dakle onih JLS čija je vrijednost indeksa manja od 75% prosjeka RH), a prihod je države, isplaćuju tim jedinicama kao pomoć iz državnog proračuna u visini prihoda od poreza na dobit ostvarenog na njihovom području u godini koja prethodi godini izrade proračuna. Treba naglasiti da će se namjena korištenja pomoći utvrditi Zakonom o izvršavanju državnog proračuna.
Zaključno
U skladu s iznesenim, a prema navedenoj Odluci o razvrstavanju JLPRS prema stupnju razvijenosti, samo 10 JLS BPP je ispod 75% prosjeka RH koje će dobivati porez na dobit kao i dosad. Za ostalih 37 JLS na BPP, člankom 38. KPZRR predlaže postupno smanjivanje prava na pomoć JLS koje primjenom navedene Odluke ne ispunjavaju uvjete za zadržavanje statusa potpomognutog područja. Tim jedinicama zakonom će se osiguravati dobivanje pomoći iz državnog proračuna RH u trajanju od najdulje tri godine od dana stupanja na snagu Odluke o razvrstavanju iz članka 37. citiranoga Zakona. Treba naglasiti da će se visina i način ostvarivanja pomoći u prijelaznom razdoblju propisati Zakonom o izvršavanju Državnog proračuna.
Međutim kao i uvijek upitno je koliki će biti stvarni financijski efekti brisanja članaka 7a i 7c.iz važećeg Zakona o brdsko planinskim područjima u odnosu na rješenja iz članaka. 44. i 43. KPZRR za državni proračun RH i za JLS na BPP, a napose kako će se odraziti na funkcioniranje jedinica s niskim fiskalnim kapacitetom, neovisno o članku 38. KPZRR kojim se postepeno ublažava gubitak povlastica i statusa.
Pripremila Maja Lukeš-Petrović, dipl.iur.i dipl.polit.
[1] https://www.sabor.hr/prijedlog-zakona-o-izmjenama-zakona-o-brdsko-plani
[2] „Narodne novine”, broj 12/02, 32/02, 117/03, 42/05, 90/05, 80/08 i 148/13
[3] „Narodne novine”,br. 158/13 Prema KPZRR Odluka o razvrstavanju JLPRS prema stupnju razvijenosti ostaje na snazi do završetka višegodišnjeg financijskog okvira Europske unije 2014.-2020.